De mengvoerprijzen zijn in de laatste maand van 2024 opgeklommen tot het hoogste niveau sinds februari. De aantrekkende prijzen van fysieke voergrondstoffen als tarwe en gerst zijn de drijvende factor.
Uit cijfers van Wageningen Economic Research (WER) blijkt dat vleesvarkensbrok in oktober met €2 is gestegen tot €303,50 per ton. Dit is het hoogste niveau sinds februari. Zeugenbrok steeg in dezelfde orde van grootte en ook biggenkorrel werd duurder. Bij de rundveevoeders stijgt A-brok met 1,50 tot €305,50 per ton, terwijl B-brok als een van de weinige voeders prijshoudend is. Ook kalverbrok stijgt. Snijmaiskernbrok laat wel een daling zien, als gevolg van toenemend aanbod door de oogst deze herfst.
Oplopende grondstoffenmarkt
De hogere brokprijzen zijn een gevolg van de oplopende gronstoffenmarkt. De fysieke tarweprijzen genoteerd in Rotterdam zijn in december opgeklommen tot bijna €245 per ton. Dit is het hoogste niveau sinds het voorjaar van 2023. Tevens is tarwe weer duurder dan korrelmais. In de voorbij maanden was tarwe koopwaardig, waardoor er in rantsoenen een relatief hoog aandeel tarwe zit. Gerst dat van de zomer nog gunstig geprijsd was, is naar verhouding nog wat harder gestegen en noteert nu €229 per ton.
Ook op de termijnmarkten in Parijs en Chicago zijn tarwe en korrelmais duurder geworden, hoewel de fysieke prijzen momenteel voorop lopen. Het laatste Wasde-rapport van december was voor tarwe en mais ook bullish te noemen. Daarnaast zorgen de exportbeperkingen die Rusland heeft opgelegd vanaf februari voor minder export vanuit dat land. Ook hier reageren de markten op.
Logistieke problemen
Verder maken voerbedrijven melding van een verstoorde aanvoerlogistiek over water. De Moezel blijft naar verwachting tot eind maart afgesloten voor scheepvaart, nadat een vrachtschip begin december een sluis had beschadigd. Dit belemmert de aanvoer bij de fabrieken. Het aanbod van tarwegries is mede hierdoor krap, zo klinkt in de markt. Volgens Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) heeft het incident grote impact, maar is de schade nog niet in te schatten.