Zuivelcoöperaties FrieslandCampina en Milcobel willen gaan fuseren. Het doel van deze ingrijpende stap is om beter in te spelen op de uitdagingen en kansen in de markt, waarin het melkaanbod daalt.
Naar eigen zeggen ontstaat er door de fusie van FrieslandCampina en Milcobel één internationale en toekomstgerichte organisatie die kansen beter kan benutten en uitdagingen effectiever kan aanpakken in de mondiale zuivelmarkt.
"De fusie van FrieslandCampina en Milcobel is meer dan de som der delen. Het creëert één toekomstgerichte, gemeenschappelijke zuivelcoöperatie die veerkrachtig is en kansen op de dynamische, mondiale zuivelmarkt kan benutten", aldus coöperatievoorzitter Sybren Attema van FrieslandCampina. Volgens zijn Belgische evenknie van Milcobel vormt het diepgewortelde coöperatieve gedachtengoed de basis van de fusie.
De nieuwe organisatie heeft na de fusie een pro forma omzet van meer dan €14 miljard en wereldwijd bijna 22.000 medewerkers tellen. Het melkvolume komt uit op ongeveer 10 miljard kilo ledenmelk (9 miljard FrieslandCampina, 900 miljoen Milcobel) . Deze melk wordt geleverd door bijna 11.000 leden-melkveebedrijven in eigendom van ongeveer 16.000 leden-melkveehouders in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk.
Hoewel het logisch lijkt dat er bij een fusie ook moet worden gesaneerd en gesneden in verwerkingscapaciteit, ontkennen de CEO's van FrieslandCampina en Milcobel dat er grote kosten moeten worden genomen. "Deze business-case is niet gebouwd op sluiting van lokaties," aldus CEO Jan Derck van Karnebeek van FrieslandCampina. De hoop is juist dat de nieuwe fusie-onderneming, die waarschijnlijk pas per begin 2026 kan starten, in de komende tijd nog nieuwe melkveehouders aantrekt, zo stelt Milcobel-CEO Peter Grugeon.
Daarvoor is blik onder meer gericht op Noord-Frankrijk. Ook in België krimpt de melkplas, en net als in Nederland zijn er ook daar meer bedrijven op zoek naar melk. Zelfs Danone, dat eerder een geschiedenis heeft van afstoten van melkveehouders, zoekt in België weer nieuwe melkveehouders.
In de komende maanden moeten de ledenraden van FrieslandCampina en Milcobel zich uitspreken over de voorgenomen fusie. Ook moeten financiële details worden uitgewerkt over de opname van de Milcobel-leden in het coöperatieve systeem van FrieslandCampina. Zo moeten de aandelen Milcobel worden omgezet in leveringscertificaten en moet duidelijk worden onder welke precieze voorwaarden kan worden omgewisseld.
Qua melkgeld lijken de leden van Milcobel er beslist op vooruit te gaan, want FrieslandCampina betaalt een hogere melkprijs. De Milcobel-leden krijgen daarbij 2 jaar de tijd om over te schakelen naar het Foqus Planet-kwaliteitssysteem van FrieslandCampina.
In de loop van volgend jaar moeten ook de mededingingsautoriteiten zich uitspreken over de fusie. Van Karnebeek verwacht geen grote hobbels, maar geeft aan dat de positie van Milcobel op de Belgische kaasmarkt misschien nog aanleiding kan geven voor discussie.
De voorgenomen fusie is volgens de voorzitters Betty Eeckhout en Sybren Attema van beide coöperaties al langere tijd een optie geweest. Eeckhout ontkende ook niet dat met meer partijen is gesproken, maar volgens haar is het gesprek tussen beiden pas de laatste 6 tot 8 weken echt in een stroomversnelling terecht gekomen. "Het coöperatieve DNA en de bedrijfscultuur" bij beiden zorgden voor de definitieve klik.
Lees hier meer in een analyse aan de hand van vijf conclusies over de aangekondigde fusie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.