rieslandCampina wil de Duitse leden van de coöperatie ook extra kunnen belonen voor melk die voldoet aan de voorwaarden van het Duitse dierenwelzijnsschema Haltungsform, Stufe 3, zo meldt het desgevraagd. A-ware en DOC Kaas hebben hier al eerder specifieke melkstromen voor opgezet, met eigen premies. Bij A-ware is het programma al actief, bij DOC Kaas gaat het vanaf 1 januari 2025 gelden.
A-ware heeft hiervoor het programma Koebewust ontwikkeld, terwijl DOC Kaas een vergelijkbaar programma per 1 januari invoert. FrieslandCampina wil vanaf januari een toeslag bieden, maar dit is afhankelijk van een besluit van de ledenraad in december. Het voorstel is dat Duitse leden die voldoen aan de voorwaarden van QM++, een uitbreiding van het Duitse melkkwaliteitsbeheersysteem QM-Milch, via Foqus Planet Duurzame Ontwikkeling een toeslag van €1,30 per 100 kilo melk ontvangen. Dit is vergelijkbaar met de toeslag voor volledige weidegang, hoewel weidegang bij HSF3 geen verplichting is.
Uitgestelde entreepremie
De vraag naar HSF3-zuivel in Duitsland wordt momenteel bij FrieslandCampina ingevuld vanuit Nederland, via de bestaande melkstroom VLOG-ProWeideland. Deze voldoet aan de voorwaarden van Haltungsform. Het opnemen van HSF3-melk in Foqus Planet en de bijbehorende beloning geldt volgens het plan uitsluitend voor Duitse leden, omdat de vraag alleen uit de Duitse markt komt. Voor nieuwe leden in Duitsland die FrieslandCampina werft, zullen dezelfde regels gelden. De coöperatie hoopt nieuwe leden aan te trekken met de belofte dat er tot 1 juli 2026 geen entreepremie hoeft te worden betaald. Dit is echter een uitstel en geen afstel van betaling.
Premies bij andere verwerkers
DOC Kaas heeft een apart programma voor HSF3-melk waarin deelnemers worden opgenomen in een specifieke melkstroom. Zij ontvangen een premie van in totaal €3 per 100 kilo melk. Bij A-ware is begin dit jaar het Koebewust-programma opgezet, waarmee deelnemers een premie van €4,00 per 100 kilo melk krijgen. Dit bedrag is inclusief een duurzaamheidspremie. Andere zuivelverwerkers hebben nog geen informatie bekendgemaakt over hun aanpak voor de Duitse markt.