FrieslandCampina is de najaarsronde van ledenbijeenkomsten begonnen met een stemmingsverhoger. De nabetaling die bij de halfjaarcijfers van eind juli in het vooruitzicht is gesteld, zal er komen, al is de hoogte ervan nog niet zeker. Op driekwart van het boekjaar durft FrieslandCampina nu wel te stellen dat ook de rest van het jaar goed zal uitpakken. Het bericht is ook nuttig met het oog op het ledenbehoud en eventuele toetreders.
In een toelichting voor vakjournalisten geven CEO Derck Jan van Karnebeek en voorzitter Sybren Attema een nadere uitleg. Er zijn natuurlijk bedreigingen voor FrieslandCampina. Zo staat de melkaanvoer onder druk, onder meer door de opkoopregeling van boerenbedrijven die nog door het vorige kabinet in gang is gezet. Attema meent dat het 'niet realistisch is te denken dat FrieslandCampina erin zal slagen om dan het melkvolume vast te houden'. Concrete cijfers over leden- en volumeverlies kan en wil hij echter niet noemen.
De inzet is om nieuwe leden en leveranciers bij te werven. En Attema focust zich ook liever op de lichtpunten die er nu meer zijn dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Er is ruimte voor innovaties en de leden zijn bereid die te omarmen. Ook zien ze verduurzaming nu minder als gevaar en meer als kans, signaleert hij. Attema durfde zelfs te beweren dat 'de slag is gemaakt' door de leden. De 'goede intenties' van het nieuwe kabinet helpen ook.
Gewoon goed jaar
Ondertussen heeft ook CEO Van Karnebeek een hele ommezwaai doorgevoerd gekregen. Het spectaculaire herstel dat bij de presentatie van de halfjaarcijfers werd getoond, bestendigt zich voor de rest van het jaar en dat geeft genoeg vertrouwen om bijvoorbeeld zekerheid te kunnen geven over een nabetaling. Ook wordt weer geïnvesteerd.
Van Karnebeek meent overigens niet dat 2024 meteen al een uitzonderlijk goed boekjaar zal zijn. Eerder gewoon goed, zo vertelt hij. Sterk stijgende zuivelprijzen kunnen ook zo hun eigen uitdagingen met zich meebrengen.
Verbeteringen vasthouden
Wel vindt hij dat de vorig jaar op stapel gezette reorganisatie nu al de nodige vruchten oplevert. Bedrijfsonderdelen die vroeger vooral voor het eigen resultaat gingen, werken nu beter samen omdat ze worden afgerekend op het gezamenlijke resultaat, niet op dat van hun club alleen. Een van de eerste winsten is al dat de enorme kaasdivisie betere rendementen levert en dat kennelijk niet ten koste van bijvoorbeeld de ingrediëntendivisie.
De kunst is nu wel om de ingezette veranderingen vast te houden. In een hok met haantjes – wat veel managers toch vaak wel zijn – is het lastig om het evenwicht duurzaam te bewaren en te zorgen dat niet het eigen onderdeel toch wordt voorgetrokken. Het vergt een strenge, consequente en heel oplettende coach. Aan de capaciteiten van het FrieslandCampina-apparaat hoeft het niet te liggen. Er zijn, zoals Van Karnebeek het zegt, weinig zuivelbedrijven die zoveel met melk kunnen als FrieslandCampina. In de voorbije jaren is evenwel ook gebleken dat het drukken op de juiste knoppen toch een hele opgave is en blijft.
Vermogen versterken, drempel lager
Voor de langere termijn is het ook zaak om het eigen vermogen weer te versterken. Dat heeft aardige klappen gehad. Versterking daarvan komt bovendien ook ten goede aan kredietratio's en de financieringslasten. Het zou zelfs ruimte kunnen bieden voor een lagere entreepremie en nog gemakkelijker ledenwerving. Aan FrieslandCampina en haar leden de keuze.