Royal A-ware Food Group heeft een goed 2023 achter de rug. De omzet steeg met 2,1% naar €3,3 miljard. De nettowinst steeg ook en is nu 2,5% van de omzet. Het bedrijf deed tevens meer investeringen. Met dit alles ging A-ware door op de ingezette lijn, zo laat het bedrijf weten.
A-ware noteert verder dat het aantal melkveehouders dat aan hem levert, vorig jaar opnieuw steeg, in zowel België als Nederland. Het bedrijf slaagde er in beide landen in om een van de koplopers te blijven als het gaat om uitbetaalde melkprijs, ondanks de stijgende rente en een lagere koopkracht. In totaal leveren meer dan 1.500 melkveehouders aan Royal A-ware.
De verbetering van de resultaten blijkt niet alleen uit een hogere omzet en dito resultaten. Het bruto-bedrijfsresultaat steeg van €166 miljoen naar €205 miljoen, het nettoresultaat ging van €72 miljoen naar €82 miljoen.
Ook de solvabiliteit kreeg een injectie. Die ging van 23,24% naar 29,04%.
Dit ging evenwel niet ten koste van de investeringen. Die stegen naar bijna €109 miljoen, in zowel Nederland, België als Spanje. In Nederland werd onder meer geïnvesteerd in nieuwe kaasverpakkingslijnen in Almere en Bodegraven, terwijl ook de vestiging in Lopik werd gemoderniseerd. In België werd onder meer een nieuwe melkontvangst gerealiseerd in Aalter. Er ging geld naar modernisering en uitbreiding van capaciteit, maar ook naar verdere verduurzaming van vestigingen. Bij logistiek bedrijf AB Texel ging eveneens veel aandacht uit naar verduurzaming en het dienstenpakket werd verbreed.
Over de verwachtingen voor het lopende jaar worden geen uitspraken gedaan.