Op de zuivelmarkt wordt het tempo misschien wel het meest bepaald door de handelshuizen. Zij produceren niet zozeer zelf grote volumes, maar zetten wel veel product om. Vooraanstaande Nederlandse bedrijven als Hoogwegt en Interfood zijn ook mondiaal gezien koplopers, maar op hun lauweren rusten kunnen zij niet. Uitdagers en nieuwkomers als Numidia en Cefetra Dairy blijken snelle groeiers. En ook andere gevestigde namen jagen op omzet in een markt die in Europa op krimp afstevent.
Aan de hand van openbare Kvk-gegevens maken we van groot tot klein(er) de financiële balans op. De gemene deler is dat de omzet in 2023 onder stond, na een jaar met extreem hoge prijzen een jaar eerder. Verder blijkt dat de netto-winstmarges sterk uiteen lopen.
1. Hoogwegt blijft de grootste
Voor de Hoogwegt Group, in omzet de grootste zuivelhandelaar van Nederland, was het gebroken boekjaar dat vorig jaar september werd afgesloten bepaald geen hoogvlieger. De omzet ging behoorlijk omlaag, maar de winst in verhouding nog veel harder. Hoogwegt zag de omzet vorig jaar met een slordige 10% dalen tot €3,46 miljard. Onder de streep komt het resultaat uit op een magere €15 miljoen. Dit is een daling van liefst 63% vergeleken met een boekjaar eerder. Over volumes doet Hoogwegt geen mededelingen. Interessant om te zien is dat Hoogwegt haar activiteiten wat verbreedt. Onder meer met dochterbedrijf Meelunie. Daarnaast investeerde Hoogwegt recent nog in een Canadese startup van kweekmelk. Dit is wel zuivel, maar een koe is er niet aan te pas gekomen.
2. Interfood trots op eigen prestaties
Zuivelhandelaar Interfood heeft in haar vijftigste bestaansjaar een uitstekend resultaat neergezet. De jaarrekening over 2023 laat dan wel een bijna 17% lagere omzet zien, het nettoresultaat werd meer dan verdubbeld. Volgens het jaarverslag, dat deze keer in vol ornaat op de website van de onderneming is geplaatst, daalde de omzet van €3,6 miljard naar €3 miljard, waarmee het bedrijf qua omvang de tweede zuivelhandelaar van Nederland blijft. Qua resultaat kwam de onderneming evenwel duidelijk op een eerste plek, met een nettoresultaat van €71,5 miljoen. Om deze resultaten te behalen, moest Interfood 1.156 miljoen ton product van A naar B brengen. Dat is iets minder dan de 1.172 miljoen ton van het jaar ervoor.
3. Numidia op weg naar miljard omzet
Numidia is de uitdager van Hoogwegt en Interfood. "Binnen vijf jaar op naar de nummer 2-positie van zuivelhandelaren", zei CEO Han van Hagen een jaar geleden. De groei vasthouden lukt aardig. Ondanks lagere prijzen wist zuivelhandelaar Numidia uit het Limburgse Herten de omzet in 2023 bijna gelijk te houden. Tegenover de lagere prijzen stond een volumestijging van liefst 16% tot een record van 351.000 ton fysiek product. Toch lijken Interfood en Hoogwegt nog ongenaakbaar ver weg. De nettowinst deed met €16 miljoen wel een stapje terug. Vergeleken met recordjaar 2022 is dit een daling van 23%.
4. Farmel vindt de weg omhoog terug
Farmel kende onstuimige jaren, maar komt geleidelijk weer in rustiger vaarwater terecht. Met name zuivelhandel Farmel zelf laat weer duidelijk positieve resultaten zien. De omzet van de holding over 2023 kwam uit op €553 miljoen. Dat is fors minder dan de €727 miljoen die over 2022 werd geboekt, maar die daling is voor het grootste deel een gevolg van gedaalde zuivelprijzen. Het operationele resultaat steeg daarbij sterk, want dat sloeg om van een verlies van €5,5 miljoen in een lichte plus van ruim €1,1 miljoen. Het geconsolideerde netto-resultaat kwam uit op €1,9 miljoen negatief. De zuivelhandelstak is wel winstgevend en noteerde een winst van €3,8 miljoen. Bij dochterbedrijf Veco is nog wel werk aan de winkel.
5. Geris verdubbelde de winst in 2023
Zuivelhandelsbedrijf Geris kan terugkijken op een succesvol 2023. De omzet nam weliswaar iets af tot €369 miljoen, maar de winst pluste met liefst 129% tot €7,1 miljoen. Ten opzichte van de omzet resulteert dat in een nettowinstmarge van 1,92%, waarvoor Geris zich als handelsbedrijf niet voor hoeft te schamen. De cashflow verslechterde vorig jaar overigens wel wat. Daarbij is de solvabiliteit van minder dan 25% ook niet heel sterk te noemen, al bestaat het bedrijf pas 15 jaar.
6. Fresena boekt stabiel resultaat
Fresena zag de omzet in 2023 met 15% terugzakken tot €285 miljoen. Veel invloed op de winst had dit niet, want die steeg licht tot €5 miljoen. Dit resulteert in een nettowinstmarge van 1,75%. Het bedrijf richt zich met name op de Europese markt, waar het gros van de omzet vandaan komt. Een aandachtspuntje is de solvabiliteit van 17%, wat niet bijster sterk te noemen is.
7. Nieuwkomer Cefetra blijkt snelle groeier
Cefetra Dairy bestaat pas een paar jaar, maar realiseert toch al een stevige omzet. In 2023 was dit €216 miljoen. Een stijging van €100 miljoen vergeleken met de anderhalf jaar daarvoor. Met een winst van €35.000 schrijft het bedrijf ook al zwarte cijfers, hoewel zeer beperkt. Naar zeggen komt dit door de hoge opstartkosten. In het jaarverslag spreekt Cefetra Dairy de ambitie uit om verder te groeien. Een spannende ontwikkeling voor ze is dat het Duitse moederbedrijf Baywa in financieel zwaar vaarwater terecht is gekomen, al lijkt het bedrijf een ondergang te kunnen afwenden.
Bedrijf | Omzet | Netto-winst | Winstmarge | Opmerking |
Hoogwegt | €3,46 miljard | €15 miljoen | 0,43% | Gebroken boekjaar 2022/23 |
Interfood | €3 miljard | €71,5 miljoen | 2,38% | |
Numidia | €917 miljoen | €16 miljoen | 1,74% | |
Farmel | €553 miljoen | -/-5,5 miljoen | -0,99% | |
Geris | €369 miljoen | €7,1 miljoen | 1,92% | |
Fresena | €285 miljoen | €5 miljoen | 1,75% | |
Cefetra Dairy | €216 miljoen | €35.291 duizend | 0,016% |