tanpanamanoob / Shutterstock.com

Analyse melk

FrieslandCampina legt fundament voor topjaar

24 Juli 2024 - Klaas van der Horst

De resultaten van FrieslandCampina over de eerste helft van 2024 moeten zowel de onderneming zelf als de leden opluchten. De omzet daalde dan wel, evenals de melkaanvoer, maar bij vrijwel alle bedrijfsonderdelen verbeterden de resultaten. Ook netto onder streep blijft met €183 miljoen een mooi bedrag over. Er bungelt zelfs weer een worstje voor de leden, in de vorm van een pro-forma nabetaling van €1,31 per 100 kilo melk.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Toch keert de onderneming voorlopig nog niets uit, wat een beetje knaagt, maar wel een verstandige zet lijkt. De tweede helft van 2024 zit immers nog vol onzekerheden, zowel op politiek als economisch en monetair gebied.

Politieke onzekerheid een probleem
Volgens CEO Jan Derck van Karnebeek helpt "de huidige politiek onzekerheid" niet en is er eerst behoefte aan een duidelijk kader. Hij doelt hiermee met name op meer zekerheid rond mestbeleid en derogatie. Het moet snel duidelijk worden waar de Nederlandse melkveehouderij aan toe is, vindt het bedrijf.

Chinese setting
Ook internationaal zijn er genoeg onzekerheden, zoals over de situatie op diverse afzetmarkten. Over de belangrijke Chinese afzetmarkt, waar de premium kindervoeding van Friso het erg goed doet, is de CEO van FrieslandCampina opmerkelijk optimistisch. Hij noemt het een voorrecht om product te mogen leveren voor de Chinese markt en geeft toe dat "de Chinese setting" niet helemaal voorspelbaar is vanwege handelspolitieke geschillen tussen Brussel en Beijing. Toch hecht China volgens hem ook de nodige waarde aan de hoge kwaliteit kindervoeding die FrieslandCampina kan leveren.

Nieuwe fabrieken
Naast de Chinese kindervoedingsmarkt zijn er nog markten waarop het lang niet slecht gaat. Zoals de zuivelmarkt in Indonesië, Maleisië en andere landen in deze regio. In de eerste twee landen heeft FrieslandCampina nieuwe fabrieken geopend en de afzet loopt prima. Mede dankzij de sterke marken die het bedrijf er heeft. Van Karnebeek typeert de markten daar als "margerijk, met merken die tot de verbeelding spreken."  Dat laatste is anders dan in Europa, waar FrieslandCampina dan ook juist meer inzet op private-label en verbeterde resultaten neerzet met kaas.

Grip op kaas
Dat laatste is een grote opluchting voor het bedrijf, want weer greep krijgen op de kaasmarkt en er geld op kunnen verdienen in plaats van constant op toeleggen, was een hardnekkig probleem bij FrieslandCampina. Van Karnebeek en CFO Hans Janssen vinden het dan ook terecht een van de knapste prestaties van hun medewerkers. Eigenlijk gaat het in bijna alle bedrijfsonderdelen goed, ook waar de resultaten minder zijn dan in de eerste helft van vorig jaar, zoals bij Ingrediënts. Daar komt de terugval door een uitzonderlijk hoog resultaat van dochterbedrijf DFE-Pharma begin vorig jaar. Tegenover de leden presenteerden Van Karnebeek en Janssen de resultaten dan ook vrij ontspannen. Alleen bedrijfsonderdeel Europa bleef echt iets achter. Maar met een winst van €183 miljoen is de hoogste eerste halfjaarwinst ooit neergezet. 

Verder bezuinigen
De sterkere resultaten van het bedrijf komen niet alleen door betere verkopen. Ook besparingen dragen flink bij. In het voorbije halfjaar is ruim €150 miljoen bespaard. Dat is een fors bedrag, maar ook nog ver af van de €400 tot €450 miljoen die in totaal moet worden bereikt. Janssen meent dat het toch geen onhaalbaar doel is. Volgens hem is met name nog veel te besparen op de inkoop en is onder meer door aanpassing van formuleringen nog flink extra te bezuinigen. Fabriekssluitingen zijn nooit uit te sluiten, maar die maken geen deel uit van het besparingsplan.

Al met al is een mooie basis gelegd voor een uitstekend jaarresultaat, met ook een goede nabetaling, maar de tweede helft van dit jaar moet dan niet voor nieuwe verrassingen zorgen.

Werving als tegenwicht
Hoe de melkaanvoer zich verder zal ontwikkelen, durven Van Karnebeek en Janssen niet te zeggen. Ze verwijzen nogmaals naar de politiek, die verantwoordelijk is voor de randvoorwaarden waaronder melkveebedrijven moeten opereren. Verder wekt FrieslandCampina hard om bestaande leden vast te houden en nieuwe leden en leveranciers te werven. Dat moet met behulp van een hoge melkprijs en een groter werkgebied.

Voor dit laatste is de zoekregio in België en Duitsland uitgebreid. Dit heeft al de nodige resultaten opgeleverd, aldus Van Karnebeek, maar aantallen wil hij nog niet noemen. Met de wervingsacties moet een tegenwicht worden geboden aan de daling van het aantal leden door bedrijfsbeëindigingen en vertrek van leden. Pas als dit is gelukt zal er ook weer langdurige opluchting zijn bij FrieslandCampina.  

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden