Hoiservices

Interview Rik Hoogenberg

'Zuivelfabriek in Ommen is een lot uit de loterij'

18 Juli 2024 - Wouter Baan - 4 reacties

Ondernemer Rik Hoogenberg is een betrekkelijke nieuwkomer in de zuivelsector met een missie. Hij wil laten zien dat melkveehouders rondom Natura 2000-gebieden wel degelijk toekomst hebben in ons land. Met de overname van de voormalige productielocatie van Ausnutria in Ommen laat hij zien dat zijn plannen serieus zijn. Zijn initiatief Ikwileerlijkezuivel.nl start met tien melkveehouders en het doel is om de komende drie tot vijf jaar op te schalen naar 250. Melkveehouders worden verleid met een aantrekkelijke bonus tot wel 12 cent per liter bovenop de garantieprijs van FrieslandCampina.   

Rik Hoogenberg
Rik Hoogenberg (1959) is ondernemer en oprichter van diverse IT-bedrijven die internationaal werkzaam zijn en is gespecialiseerd in het bouwen van digitale oplossingen. Een achtergrond in de zuivelsector heeft hij niet, maar zijn ervaring komt goed van pas bij processen die komen kijken bij de verwerking van melk. Het team om hem heen bestaat uit mensen afkomstig van FrieslandCampina, Fonterra en Albert Heijn. Hoogenberg zit met eigen geld in Ikwileerlijkezuivel.nl. Andere investeerders zijn banken en private equity partijen. Geld verdienen is niet zijn grootste drijfveer bij dit project. "Ik gun de melkveehouderij vooral een mooie toekomst."

We spreken Hoogenberg een paar dagen nadat de intentieverklaring voor de overname van de productielocatie in Ommen is ondertekend. Eind augustus moet er meer duidelijkheid zijn, maar de Twentse ondernemer loopt al over van enthousiasme en verwacht dat het goed komt. Hij spreekt van een lot uit de loterij. Eerder al werd een fabriek aangekocht in Almelo, maar dat kwam uiteindelijk toch niet van de grond. "Dit was nog geen zuivelfabriek, waardoor de certificering en dergelijke ontbrak. Toen Ommen voorbij kwam, was de keuze voor mij snel gemaakt. Hier kunnen we gaan produceren in een supermoderne zuivelfabriek die voorheen in gebruik was voor kindervoeding. En het mooie is dat de locatie er van de buitenkant nog lekker traditioneel uitziet. Echt nog met zo'n ouderwetse schoorsteen erop, weet je wel." De bestaande droogtorens in Ommen maakt de locatie extra interessant. 

Het initiatief van Hoogenberg start klein met de aanvoer van circa tien melkveehouders. De bedoeling is om de overcapaciteit in het beginstadium te verhuren aan derden. Maar als de groei doorzet, zoals Hoogenberg beoogt, dan blijft het niet bij de fabriek in Ommen alleen.

Wat bent u precies van plan?
"Wij willen laten zien dat melkveehouders rondom een straal van 1 kilometer rondom de 162 Natura 2000-gebieden in Nederland wel degelijk toekomst hebben, hoewel niet iedereen van hen zal doorboeren. Wij gaan ervan uit dat een op de drie melkveehouders gaat verdwijnen de komende jaren. Degenen die overblijven, willen wij helpen te verduurzamen. In principe kan iedere melkveehouderij bij ons terecht, van extensief tot heel intensief. Wel is het zo dat we de uitstoot in lijn willen brengen met de drempelwaarde. Dat is belangrijk, ons model moet immers juridisch houdbaar zijn. Wij voorzien namelijk dat de volgende rechtszaken van milieuclubs als de MOB zullen gaan over of de Natuurherstelwet wel wordt nageleefd."

In praktijk komt het er dan op neer dat melkveehouders die zich bij jullie aansluiten dus flink moeten vergroenen?
"Dat kun je zo zeggen, maar hier staat ook een royale toeslag op de melkprijs tegenover. Wij gaan werken met duurzaamheidsindicatoren waar melkveehouders via de Kringloopwijzer op kunnen scoren. We hanteren hierbij gradaties die gaan van brons tot platina. Bij de hoogste norm bedraagt de toeslag 12 cent per liter bovenop de garantieprijs van FrieslandCampina, zonder dat er sprake is van inhoudingen of andere fratsen. Overigens gaan wij geen honderden indicatoren introduceren, want het moet voor melkveehouders ook behapbaar blijven allemaal. Om concreet te worden: Het ureumgehalte van tankmelk is bijvoorbeeld een van de indicatoren. Dit zegt iets over de stikstofbenutting van de veestapel op een bedrijf. Bovendien kunnen melkveehouders hier via weidegang en het rantsoen op sturen om dit omlaag te brengen."

U belooft gouden bergen…
"Laat ik voorop stellen dat melkveehouders die zich bij ons aansluiten een toeslag ook nodig hebben, want wij verlangen natuurlijk wel een tegenprestatie. Als dat een krimp van de veestapel met zich meebrengt, zou ik tegen melkveehouders willen zeggen: focus je niet te veel op omzet alleen, maar kijk naar de winst die overblijft onder de streep. Minder koeien hoeft niet altijd slechter te zijn."

Die toeslag moet ergens vandaan komen, hoe gaan jullie dat allemaal terugverdienen in de markt?
"De hoogste toeslag van 12 cent is opgedeeld in twee delen; 7 cent komt van ons uit de productie. Dat is ook nodig om competitief te zijn met de andere topmelkstromen. Daarboven wordt 5 cent betaalt door andere stakeholders. SuperUnie heeft al snel steun laten zien aan ons initiatief en met hen hebben we een samenwerkingsvorm. We gaan eenvoudige zuivelproducten op schaal produceren, zodat we de keten efficiënt kunnen inrichten. We starten met Griekse yoghurt in emmertjes van 1 kilo. We gaan geen dure eigen merken ontwikkelen, maar liften mee op het huismerk van SuperUnie. Voor hen is het interessant dat zij zuivelproducten afkomstig van de meest zuivere gronden nabij Natura 2000-gebieden kunnen aanbieden. Als consumenten bereid zijn om extra te betalen voor bijvoorbeeld water uit een natuurzuivere bron zoals het Belgische Spa, dan moet dat ook lukken met zuivel denken wij. Zodoende voorzien wij een groeiende markt."

We worden met de nek aangekeken door andere zuivelaars 

"Ons doel is om dit jaar van tien naar dertig melkveehouders te groeien, om vervolgens binnen drie tot vijf jaar op te schalen tot circa 250. Als dat allemaal gaat lukken, dan blijft het niet bij die ene fabriek in Ommen met een jaarlijkse verwerkingscapaciteit van 100 miljoen liter. Maar voorlopig zitten we ruim in ons jasje. In tussentijd verhuren we de overcapaciteit. De bestaande poedertorens zijn ideaal, want dat stelt ons in staat om mee te ademen met de markt om naast dagverse zuivel ook lang houdbare producten te produceren. Eigen RMO's komen er overigens niet. Daar gaan wij het verschil niet mee maken."

In de huidige markt met krimpende dieraantallen is nagenoeg elke melkverwerker op zoek naar melk, dat maakt uw zoektocht misschien wel extra lastig?
"We worden inderdaad soms met de nek aangekeken en staande ovaties krijgen we zeker niet. We staan wel in contact met andere verwerkers, maar samenwerkingsvormen met de grote zuivelcoöperaties gaan erg moeizaam. Ik snap dat niet, want wij willen de sector alleen maar vooruit brengen en een mooie toekomst geven."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
Abonnee
Zeewind 18 Juli 2024
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10909718/zuivelfabriek-in-ommen-is-een-lot-uit-de-loterij]'Zuivelfabriek in Ommen is een lot uit de loterij'[/url]
Hier wordt ik blij van. Het zet de grote jongens onder druk om alert te blijven voor hun melkveebedrijven. Zuivelindustrie is heel oud en de kennis wat kan en niet kan is groot. Dus omgaan met euro’s van de melkveehouder als ondernemer vraagt om verantwording van beleidskeuzes. Dit vedrijf zou ook in het kader van klimaatvoetafdruk normen en efficiënte bemesting een monovergister voor zijn leden mee op kunnen starte en de kringloop nog extra sluiten voor de zuivelvereerking en de meststoffenbalans op de bedrijven
Abonnee
walter 18 Juli 2024
12 cent geloof je het zelf. koekoek
Arie 20 Juli 2024
Als oud werknemer vind ik dit een prachtig initiatief. Maar het stuk gelezen hebbende vraag ik mij af of de initiatiefnemers goed op de hoogte zijn van de ins en outs van de fabriek. Want als ik lees over een capaciteit van 100 miljoen ltr, dan heb ik daar mijn vraagtekens bij. Voorheen werd er in de poederfabriek 25 ton magere poeder dag verwerkt, wat neer komt op 25.000 ltr melk. Wat neerkomt op nog geen 10 miljoen ltr per jaar. Dit was magere melk die overbleef van het boterproductieproces. Maar goed ik kan het mis hebben men kan inmiddels een verbetering in capaciteit hebben al lijkt mij dit getal erg hoog. Melkhandel is ook omzet. Ik hoop dat de initiatiefnemer het huidige personeelsbestand overneemt, want een werving van poedermakers of het opleiden van, doe je niet zo ff, even als ander personeel, zoals de TD. Toch wens ik ze heel veel succes, incl de boeren die gaan leveren. Ik gun Ommen een goede doorstart met melkfabriek "de Vechtstreek"
Abonnee
Jeroen 21 Juli 2024
Eerst zien dan geloven in het verleden meer van dit soort profeten gezien.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden