Het Duitse DMK deed dit jaar weer wat het al jaren achtereen doet: het behaalt een omzet van ongeveer €5,5 miljard uit 5,5 miljard kilo melk. Deze cijfers zijn ruwweg stabiel voor 2021, 2022 en 2023. Het rendement zit onder de 0,5%. Het zou kunnen suggereren dat er verder niet veel verandert. Dat is echter een misverstand. Er gebeurt onderhuids genoeg. Ook bij DOC Kaas dat groeit in het aantal leden.
Er gebeurt onderhuids genoeg. Wat bijvoorbeeld wel schommelt, is de uitbetaling aan de leden. In 2022 betaalde de coöperatieve onderneming in Duitsland een duidelijk bovengemiddelde melkprijs, en dat in een jaar met gemiddeld al bijzonder hoge melkprijzen. DMK, dat vaak moeite had om mee te komen met de melkprijs, had zichzelf verbeterd. Vorig jaar echter viel het bedrijf weer ver terug. CEO Ingo Müller bood zijn excuses aan en beloofde bij de presentatie van de jaarcijfers dan ook beterschap.
Dat was geen overbodig gebaar, want DMK kent een lange geschiedenis van ondergemiddelde melkprijzen. Bovendien is sinds begin van dit jaar een volume van 700 miljoen kilo melk in opzeg en naar verluidt bij verwante bedrijven, zoals DOC Duitsland, ook een stevig volume. In de voorbije jaren zijn ook al heel wat leden weggegaan bij DMK in Duitsland. DMK is naar eigen zeggen echter weer goed op weg om dit jaar opnieuw een concurrerende melkprijs neer te zetten. "Voordeel ten opzichte van 2023 is dat we nu in een compleet andere uitgangssituatie zitten, omdat we het geld voor de melkprijzen inmiddels hebben verdiend."
Ledenverlies
Volgens het laatste jaarverslag heeft DMK in Duitsland nog 3.872 eigen leden, plus elf aangesloten leveranciersclubs, nog maar een schaduw van de 11.000 leden bij de totstandkoming van het bedrijf in 2012.
Bij zusterorganisatie DOC Kaas heeft DMK 653 leden. Een jaar eerder had DMK naar eigen zeggen zo'n 4.100 leden in Duitsland en zo'n 600 bij DOC Kaas.
Mlekoma Dairy
Dit wijst er dus ook op dat het belang van DOC Kaas in DMK groter wordt en het evenwicht verschuift. Naast Nederland wordt ook Polen belangrijker voor DMK. Het bedrijf had daar al een belang van 51% in de sales organisatie van particuliere verwerker Mlekoma Dairy. DMK wil nu ook de resterende 49% van de aandelen daarin overnemen, maar wacht nog op goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. De twee fabrieken van Mlekoma in Centraal-Polen blijven in handen van moederbedrijf Sadafco. Deze fabrieken produceren samen zo'n 42.000 ton zuivel, vooral poeders. DMK wil de volledige overname van de verkooporganisatie van Mlekoma benutten om de foodservice en retail-strategie 2030 van het bedrijf verder vorm te geven. Daarbij ligt de focus op het verder uitrollen van Milram in Polen.
DMK behoudt ook nog bedrijven in Rusland, maar daar investeert het de laatste jaren niet meer in.
Kaas belangrijker
Wat er bij DMK nog meer verandert, is het productpakket. Met name kaas wordt steeds belangrijker voor de onderneming. DMK is de grootste kaasproducent in Duitsland en sterk in onder meer foliekaas en mozzarella. Voor 2023 zijn nog geen precieze cijfers bekend, maar in 2022 was kaas goed voor €2,2 miljard omzet op een totaal van €5,5 miljard. In 2021 had kaas nog maar een aandeel van €1,9 miljard. Kaas wordt dus steeds belangrijker, al speelden de hoge kaasprijzen in 2022 ook een rol.
Daarnaast zet DMK voor zo'n €1 miljard om in verse en houdbare zuivel. Dit segment is altijd een van de zwakkere schakels geweest bij DMK, met een laag rendement, maar kennelijk onmisbaar in het productpakket.
In 2022 zette het ook nog voor ongeveer €140 miljoen om in ijs, maar daar wil het bedrijf eigenlijk wel vanaf, zoals ook het Belgische Milcobel probeert af te komen van haar ijsdivisie Ysco. DMK heeft al tal van reorganisaties doorgevoerd bij de ijsdivisie, maar het lukt niet om deze goed rendabel te krijgen. Verkopen lijkt dan maar het beste. Het probleem is het vinden van kopers. Dat is evenwel een ijs-breed probleem.