Het voorjaars uitrijden nadert in veel gebieden zijn einde nu het meeste landwerk achter de rug is. Dat gaat niet overal op, want met name in het zuiden is nog veel werk te verrichten doordat aanhoudende neerslag het landwerk blijft dwarszitten. In totaliteit is er dit seizoen aanzienlijk minder mest uitgereden. Dat samen met de al vollere mestsilo's en minder plaatsingsruimte, daar uiten loonwerkers en mesttransporteurs hun zorgen over nu zij duidelijk hebben met hoeveel mest in de opslagen zij de zomer tegemoet gaan.
In totaliteit is er aanzienlijk minder mest uitgereden dit voorjaar dan in een 'gemiddeld jaar, het gevolg van de aanhoudende en vele neerslag. Daarmee heeft het uitrijseizoen veel weg van voorjaar 2023, toen het ook hollen en stilstaan was door het natte weer en er uiteindelijk minder mest werd uitgereden. Het verschil is wel dat de mestplaatsingsruimte dit seizoen verder is afgenomen met de afbouw van derogatie en andere perikelen als de aangescherpte nutriënten verontreinigde gebieden. Daarnaast lagen de mestvoorraden bij de veehouders al een stuk hoger bij de aftrap van dit uitrijseizoen doordat zij met volle kelders het afgelopen jaar de wintermaanden in zijn gegaan.
Grote verschillen
Een belronde met loonwerkers en mesttransporteurs leert dat de verschillen in mestafzet enorm groot zijn en variëren per gebied. In het noorden en met name het midden van Nederland is best wat gedaan, maar worden de volumes van een 'normaal jaar' zeker niet gehaald. Door de nattigheid kon een deel van het graan niet bemest worden en ook andere gewassen zijn er soms ingekomen zonder drijfmest. "Veel boeren hebben met de natte omstandigheden ervoor gekozen toch geen mest uit te rijden. Dat scheelt toch weer een keer rijden over het perceel met ons materiaal. Daartegenover staat wel dat anderen hun grenzen verlegden met deze markt", vertelt een loonwerker, daarbij doelend op de hogere prijzen die mestafnemers konden vangen. Daarnaast kon niet iedereen bediend worden om mest uit te rijden, omdat veel akkerbouwers haast hadden met de gewassen er in te maken.
In het zuiden is beduidend minder mest uitgereden door de vele neerslag. Hier moet voor de tijd van het jaar nog veel gebeuren, zoals aardappelen poten en maïs zaaien, waardoor er nog wel volumes op de planning staan, al blijft het afwachten wat er nog mogelijk is nu het nat blijft. In het midden en noorden geven loonwerkers aan dat het uitrijseizoen er bijna op zit.
'In de winter een probleem'
Nu het meeste uitrijwerk erop zit is het tijd om de balans op te maken met de mestvoorraden. Sommige loonwerkers en mesttransporteurs geven aan dat hun opslagen nog lang niet leeg zijn, terwijl ook hun klanten meer mest in de putten hebben zitten dan anders. Zeker in het zuiden van Nederland zitten de opslagen van transporteurs nog aardig vol. In het najaar dan maar meer ruimte benutten, wordt dan genoemd als simpele oplossing, maar volgens een mesttransporteur is dat helemaal niet zo simpel. "Natuurlijk kunnen we in het najaar straks mest plaatsen en die ruimte is er wel op papier, maar dat kan voornamelijk op de graanstoppel en dat moet vóór half september. Andere gewassen zijn allemaal later dit seizoen door het natte en late voorjaar en er moeten zelfs nog aardappelen gepoot worden. Mest op veel van die percelen krijgen, lukt je niet voor 15 september. Dat en met de hoeveelheid mest die er nu al zit, hebben van de winter écht een probleem."
Ook brancheorganisatie Cumela gaf afgelopen week aan aan dat de sector echt hulp nodig heeft en dat de mestputten niet leegraken. Zij waarschuwen daarnaast dat volgend jaar de plaatsingsruimte verder afneemt en in 2026 opnieuw door de afbouw van derogatie.
Mestnoteringen stabiel tot licht stijgend
De wekelijkse mestnoteringen van DCA blijven deze week stabiel tot licht stijgend. In de zuidelijke regio's stijgen de ophaalbijdragen van zowel vleesvarkens- als rundveedrijfmest licht. De regio's in het midden en oosten van het land blijven stabiel. De gemiddelde prijs voor rundveedrijfmest komt uit op minstens €30 per kuub en ligt afhankelijk van de regio en/of afstand iets hoger of lager. Vleesvarkensdrijfmest komt uit op gemiddeld zo'n €33 per kuub, waarbij de ophaalbijdragen ook sterk variëren.
Voor een duidelijk overzicht van alle mestnoteringen van DCA per regio klikt u hier.