Ondanks de gestegen uitbetalingsprijzen in Nederland roept Rabobank melkveehouders op om de liquiditeit nauwlettend te monitoren. In de jongste kwartaalupdate geeft de bank aan geen grote stijgingen meer te verwachten, terwijl de mestafzetkosten stevig blijven.
De stijging van de melkprijzen in de voorbije maanden heeft 'enige lucht gegeven' op melkveebedrijven, maar het is niet zo dat melkveehouders momenteel ruime marges maken. De voerprijzen zijn weliswaar gedaald, maar daar staan hoge mestafzetkosten tegenover. Daarbij blijven verder oplopende uitdagingen met betrekking tot de mestafzetkosten op de loer liggen, zo schrijft de bank. Deze situatie vraagt individuele melkveehouders om de liquiditeitspositie scherp te monitoren.
De melkprijs zal de komende maanden geen grote stappen meer zetten, zo verwacht Rabobank. Kleine prijsstijgingen zijn nog wel mogelijk, zoals die in mei ook nog zichtbaar zijn bij onder meer FrieslandCampina en Arla. Inclusief bonussen en premies kan de melkprijs in de buurt komen van €50 per 100 kilo. Ook elders in de wereld, in de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland, bewegen de melkprijzen stabiel. Voor Nieuw-Zeelandse melkveehouders is de marge dusdanig krap dat dit ook daar liquiditeitsproblemen kan geven.
Melkaanvoer
Ondanks de hogere melkprijzen in Europa zal de melkaanvoer jaar op jaar bekeken waarschijnlijk niet sterk veranderen. Dit aangezien melkveehouders in andere landen ook worden geconfronteerd met onzekerheid over toekomstige milieu- en duurzaamheidsdoelstellingen en druk op hun liquiditeit door de late start van het seizoen, zo tekenen de bankanalisten op.
Daar komt nog bij dat de start van het weideseizoen in Europese landen is vertraagd, als gevolg van de vele neerslag dit voorjaar. Specifiek voor Nederland verwacht Rabobank een kleinere melkveestapel, aangezien het slachtcijfer de afgelopen periode ruim 6% lag dan vorig jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.