FrieslandCampina wil de omzet in het Verenigd Koninkrijk binnen 5 jaar tijd verdubbelen. Dit zegt directeur VK en Ierland Will Jones in een interview met blad The Grocer. FrieslandCampina heeft geen productie in het VK, maar exporteert vooral vanuit Nederland en België.
Vorig jaar boekte FrieslandCampina voor zo'n €175 miljoen aan verkopen in het VK, meldt Jones. Dat moet naar zeker €350 miljoen. Het Verenigd Koninkrijk is daarmee geen hele grote markt, maar wel een markt dichtbij, waar ook groei is te boeken, zo stelt een woordvoerder in een toelichting. "We willen ons daar meer laten zien."
Nu is FrieslandCampina vooral bekend in het VK met merken als Chocomel en Yazoo, maar het ziet ook goede groeikansen voor onder meer Tenderlish (Valess) en The Barrista Co. De extra inzet op de Britse markt gaat gepaard met de verhuizing van het verkoopteam vanuit een ouder kantoor naar een nieuw pand dichtbij het London Victoria Station.
Ook andere zuivelbedrijven kijken met nieuwe interesse naar de Britse markt. De eigen melkveehouderij produceert niet genoeg om in de behoefte te voorzien. Daardoor is de Britse markt ook interessant voor de Ierse zuivel, die er al lang aanwezig is, voor Arla en Müller, maar ook voor een bedrijf als Fonterra.