Ondanks fors lagere prijzen wist zuivelhandelaar Numidia uit het Limburgse Herten de omzet in 2023 bijna gelijk houden. Tegenover de lagere prijzen staat namelijk een flinke volumegroei, waarmee het bedrijf de ingezette lijn een vervolg weet te geven. De winst doet wel een stapje terug, zo blijkt uit jaarcijfers die gedeponeerd zijn bij de KvK.
De solvabiliteit laat een beperkte verbetering zien en stijgt tot 22%, al is dit niettemin aan de lage kant. Dit is op zich niet zo verwonderlijk gezien het snelgroeiende bedrijf nog geen vijftien jaar bestaat. De cashflow laat overigens wel een daling zien. Krap de helft van de omzet wordt binnen Europa gerealiseerd. Kijkend naar de verschillende zuivelfabricaten kwam 62% van de afzet voort via de melkpoederhandel. Dit aandeel is wat lager dan in 2022. Hier staat een hogere exposure in kaas en boter tegenover.
Minder winst
De nettowinst doet met €16 miljoen wel een stapje terug. Vergeleken met recordjaar 2022 is dit een daling van 23%, al is het wel veel beter dan de jaren daarvoor. De lagere baten bij Numidia houden waarschijnlijk deels verband met de fors uitgedijde payroll. Saillant detail is dat ruim €250.000 van de winst naar de eigen stichting gaat, die dat spendeert aan schoolprojecten veelal in ontwikkelingslanden. Daarbij keerden de aandeelhouders zichzelf €10 miljoen dividend uit.
Met een nettowinstmarge van 1,74% doet Numidia het stukken beter dan collega-zuivelhandelaar Hoogwegt waarbij dit meetgetal in gebroken boekjaar 2022/23 op 0,43% uitkwam. Interfood, de andere grote zuivelhandelaar in ons land, heeft nog geen cijfers over 2023 gedeponeerd.
Groeiagenda
In 2024 denkt Numidia de groeiagenda te kunnen doorzetten. Wel maakt het bedrijf melding van de onrust in het Midden-Oosten en de stagnerende Chinese import van zuivel, wat beide bedreigingen zijn voor de business. Numidia verwacht dat de mondiale zuivelmarkt jaarlijks tot 2% blijft groeien, maar voor zuivelhandelaren is er door de toenemende risico's meer groeipotentieel.