In een markt waarin vooral de huismerkzuivel het goed deed, heeft Lactalis vorig jaar toch zowel de omzet als de winst zien groeien. De omzet groeide harder dan de winst. De omzet over 2023 bedroeg €29,5 miljard en de winst €428 miljoen.
Dit meldt het bedrijf van de familie Besnier in een korte mededeling over de gang van zaken bij het bedrijf. In 2022 bedroeg de winst 1,36% van de omzet, vorig jaar steeg dat naar 1,45%. In geld uitgedrukt is de winst €428 miljoen.
Om mee te kunnen blijven spelen in de top 10 van grootste agro-voedingsbedrijven ter wereld, heeft het bedrijf vorig jaar ook weer fors geïnvesteerd. In totaal werd €920 miljoen uitgetrokken voor voedingsinnovaties en andere stappen om de groei erin te houden.
Lactalis merkte wel dat consumenten de hand op de knip houden en eerder kiezen voor een goedkoper product, zo meldt het bedrijf. Toch slaagde het erin om stevig door te groeien, ook met eigen merkproducten. In Noord- en Zuid-Amerika expandeerde Lactalis verder door overname van een Canadees zuivelbedrijf en van het Braziliaanse DPA van Fonterra en Nestlé. De meeste groei werd ondertussen geboekt in Noord-Amerika, zo meldt het bedrijf.
Lactalis is actief in 51 landen en beschikt over 270 productievestigingen, zo meldt het. In Nederland heeft Lactalis vooral exposure met kaasmerk Leerdammer dat in 2021 werd ingelijfd.