FrieslandCampina Engro Foods in Pakistan heeft qua verkopen een heel goed jaar achter de rug. Vorig jaar is 36% meer verkocht dan in 2022. Toch daalde de marge en werd ook in totaal minder winst gedraaid. Wel werd met zwarte cijfers geëindigd.
Volgens een bekendmaking van Engro Foods is vorig jaar voor 100 miljard Roepi aan zuivel en ijs verkocht op de Pakistaanse markt. Dat is 36% meer dan in 2022. Omgerekend naar euro's komt het neer op een bedrag van €332,4 miljoen. Aan zuivel alleen werd voor bijna 92 miljard Roepi verkocht. De rest betrof met name ijs.
De marge daalde evenwel sterk, door oplopende kosten in het algemeen en ook door een inflatie die vorig jaar gemiddeld boven de 30% uitkwam. Deze ontwikkeling zorgden voor een snel slinkende marge. Vorig jaar werd bij een omzet van bijna 74 miljard Roepi een winst van 2,5 miljard Roepi behaald, dit jaar gaat het om 1,5 miljard Roepi. Dit laatste bedrag is omgerekend €5 miljoen.
Deze winst daalde behalve door zowel een lagere marge op de verkopen, als door een inflatie die vorig jaar gemiddeld meer dan 30% bedroeg.
De hogere verkopen verstevigden wel de marktpositie van FrieslandCampina in Pakistan.