FrieslandCampina en Hochwald Foods optimaliseren samen het melktransport voor hun Duitse leden. Een deel van de Duitse melk van FrieslandCampina gaat naar een fabriek van Hochwald, een deel van de Hochwald-melk ten oosten van Limburg gaat naar Veghel.
Beide coöperaties hebben daar een overeenkomst over gesloten. Daarmee worden het aantal transportkilometers en ook het volume aan CO2-emissie flink beperkt (meer dan 1.000 ton CO2, zo is berekend). Ook bespaart het veel kosten, geven beide bedrijven aan.
Geen vreemde RMO's
De leden van FrieslandCampina en Hochwald zullen geen vreemde RMO's op hun erf zien. Ieder blijft eigen vervoer gebruiken, maar de bestemming van de RMO's verandert. Vrachtwagens de FrieslandCampina zullen bijvoorbeeld naar Mechernich gaan, trucks van Hochwald naar Veghel.
Het is voor Nederland niets nieuws. In ons land is uitwisseling van melk de gewoonste zaak van de wereld. De overeenkomst heeft geen gevolgen voor de situatie in Friesland. Daar blijven de vrachtwagens van FrieslandCampina en Hochwald hun eigen routes rijden. De samenwerking heeft alleen betrekking op Duitse leden.
Levering Müller stopt
Hochwald heeft langs de oostgrens van Midden- en Zuid-Nederland een behoorlijk aantal leden, maar geen fabriek in de buurt, FrieslandCampina heeft sinds de verkoop van de Duitse fabrieken aan Theo Müller (UTM) nog wel leden, maar geen eigen verwerking meer in Duitsland. Tot nog toe werd nog een deel van de Duitse ledenmelk nageleverd aan UTM, maar eind deze maand stopt dat ook. Ledenmelk vanuit diep in Midden-Duitsland naar Veghel brengen is duur, vandaar dat beide coöperaties elkaar hebben gevonden in een uitwisseling van melk.
Volgens FrieslandCampina en Hochwald gaat het bij de samenwerking om een meerjarige overeenkomst op basis van gelijkwaardigheid.