China vraagt weer meer zuivel uit Nieuw-Zeeland. Dat constateert zuivelgigant Fonterra. Vooral twee zuivelproducten vallen extra in de smaak. De zuivelgigant werkt hard om de distributie van deze producten uit te breiden naar meer Chinese steden.
Kaas en room worden in China vaak anders genuttigd dan in Europa. Zo wordt kaas onder meer gebruikt in thee en is het ook heel populair als lollie, wel gebakken dan.
Eerder verhoogde Fonterra al de melkprijsverwachting voor het lopende seizoen weer, na een lange reeks verlagingen. De berichtgeving over de sterk aantrekkende foodbusiness- en consumentenmarkt geeft meer onderbouwing aan het aantrekkende sentiment.
Concreet wil Fonterra de distributie van haar room- en kaasproductie (en combinaties daarvan) uitbreiden naar een reeks kleinere miljoenensteden ('Tier 2 & Tier 3'-steden, zoals dat in marketing jargon wordt genoemd). Niet alle fabrieken van Fonterra kunnen bovengenoemde producten maken, maar onder meer de fabriek in Darfield is prima toegesneden op het voldoen aan de Chinese vraag.