Zuivelreus Fonterra heeft voor het tweede jaar op rij goed gedraaid. In boekjaar 2021/2022 vooral met een hoge melkprijs voor de leden, in boekjaar 2022/2023 met een iets lagere melkprijs maar vooral met royale bedrijfsresultaten.
De omzet steeg afgelopen jaar naar omgerekend €13,6 miljard. De winst ging meer dan over de kop, alleen al dankzij gewone bedrijfsuitoefening. Daarboven kwam nog een bijdrage uit de verkoop Chileens dochterbedrijf Soprole aan een Peruviaans zuivelbedrijf. Voor de leden leverde dat een verdubbeling van het dividend op (+NZ $0,50).
De onderneming benutte de goede gang van zaken om de schuld met een kleine 40% te verlagen, van NZ $5,2 miljard naar NZ $3,2 miljard. De coöperatie kocht ook voor zo'n NZ $50 miljoen aan aandelen terug van veelal niet meer actieve leden.
Met de verkoop van Soprole en ook van het laatste Chinese megafarm is Fonterra bijna verlost van de oude last die het wilde afschudden. Alleen de verkoop van DPA Brazilië aan Lactalis is nog niet definitief. Hier kan ook nog een positieve bijdrage uit voortkomen.
Hierna is Fonterra weer een in hoofdzaak Nieuw-Zeelands (en een beetje Australisch) bedrijf. De melkaanvoer in liters uitgedrukt daalde vorig jaar licht. Fonterra loopt ook tegen productiegrenzen aan, onder meer vanwege klimaat. De gemiddelde gehalten aan vet, eiwit en andere inhoudsstoffen in de melk stegen ondertussen wel door.
Behalve in melk investeert Fonterra overigens ook in zuivelvervangers. Dat gebeurt via een joint-venture met DSM-Firmenich, die Vivici heet. Voorlopig is dit nog vooral een onderzoeksbedrijf, maar het moet vooral melkeiwitten vervangen. Daarnaast heeft Fonterra een belang genomen in een bedrijf dat probiotica maakt, ongeveer zoals Yakult doet.
Ingrediënten en Food-service
Zuivel blijft bij alles wel de core-business. Melk verwerkt tot consumentenproducten leverde Fonterra vorig jaar dan wel minder op, zoals ook te zien was bij Europese zuivelbedrijven. Consumenten besparen op hun aankopen. Fonterra ervoer het zowel op de thuismarkten als in China. De winst op deze activiteiten daalde met NZ $164 miljoen. De food-service maakte deze tegenslag meer dan goed. Food-service producten gaan ook naar consumenten, maar dan wordt er kennelijk minder op de uitgaven gelet. Fonterra boekte daardoor NZ $241 miljoen meer winst, ook dankzij China. De grootste winst, NZ $1164 miljoen, kwam evenwel van de ingrediëntentak, waar Fonterra voor het gemak ook de kaasactiviteiten onder schuift.
Of de zuivelreus ook volgend jaar weer zo'n klinkend resultaat kan neerzetten, is erg onzeker. Toch ziet CEO Miles Hurrell momenteel wel iets minder donkere wolken aan de lucht dan nog maar een maand geleden.