Een uitdagende markt was het voor zuivelbedrijf Ausnutria, maar de onderneming kijkt de toekomst met vertrouwen tegemoet. Vergeleken met de eerste helft van 2022 daalden omzet en winst in dezelfde periode dit jaar iets - vooral in euro's gerekend, maar er wordt hard gewerkt aan herstel. Naast China in onder meer de VS en met meer geitenmelkproducten en ook probiotica. Ook een kostenbesparings- en efficiency-operatie moeten helpen.
Gerekend in euro's is de omzetdaling groot, 9,1% ten opzichte van de eerste helft van 2022 (€465 miljoen versus €517,5 miljoen). Hierbij spelen valutaschommelingen evenwel een grote rol. In Chinese yuan gerekend bedraagt de omzetdaling slechts 3,7%. De nettowinst daalden van €31,6 miljoen naar €24,4 miljoen, ofwel met 22,8%. In yuans gerekend was de winstdaling ook iets lager.
Voor beide weergaves valt iets te zeggen. Het zwaartepunt van de productie ligt bij Ausnutria overduidelijk in Nederland, het zwaartepunt van de afzet alsook het eigenaarschap van het bedrijf ligt in China.
China werd geleidelijk aan wel iets minder belangrijk voor de verdiensten van Ausnutria. In de eerste helft van 2022 was het land nog goed voor 84% van de afzet, in de eerste helft van dit jaar was het belang gedaald naar 80%.
Registraties China
Daarmee blijft China met afstand de belangrijkste markt voor Ausnutria. De onderneming merkt dat de uitdagingen daar toenemen, met een krimpende bevolking, dalende koopkracht en harde concurrentie, maar ook met steeds strengere regels om kindervoeding te mogen blijven verkopen. Ausnutria is daarom erg blij dat het er weer in is geslaagd een aantal belangrijke productregistraties binnen te halen.
De tweede afzetregio voor Ausnutria is de EU, maar voor de komende jaren verwacht het bedrijf ook veel van de Verenigde Staten. Daar heeft het van de FDA voor het eerst markttoelating gekregen voor babyvoeding op geitenmelkbasis. Daarvan zijn de verwachtingen hooggespannen, zo geeft CEO Bart van der Meer (foto) aan.
Ondertussen breidt Ausnutria de productportfolio ook verder uit, met name richting de probiotica. Dit segment ligt vanuit de productie gedacht misschien dicht bij kindervoeding, maar is toch gericht op een heel ander marktsegment.
Amalthea
In Nederland blijft de onderneming volop investeren. Het belangrijkste voor de komende tijd is daarbij de bouw van een nieuwe droogtoren voor halffabrikaat kindervoeding in Heerenveen. Het bijzondere daaraan is dat die volledig elektrisch is en dus gas- en stikstofloos.
Eerder dit jaar nam het bedrijf een 50% belang in Amalthea bv, volgens het halfjaarverslag van het moederbedrijf voor de som van €18,4 miljoen. Ook de andere belangen leverden een positief resultaat op, zoals in Farmel.