De Belgische zuivelcoöperatie LDA heeft vorig jaar een enorme sprong gemaakt in omzet en winst. Dit komt door zowel de sterk gestegen zuivelmarkt als door de ingebruikname van een nieuwe mozzarellafabriek in Badour.
Uit de gedeponeerde jaarcijfers blijkt dat de bedrijfsomzet steeg van €697 miljoen naar €1.072 miljoen, wat neerkomt op een toename met bijna 54%. Daarmee komt de coöperatie qua pure zuivelomzet op gelijk niveau met Milcobel. Ook de winst steeg, van €5,9 miljoen naar €8,8 miljoen, wat neerkomt op een plus van 49%. Parallel daar aan noteerde de coöperatie ook een sterk hogere melkprijs. Volgens de Belgische melkprijsvergelijker van Boerenbusiness bedroeg de voorschotprijs bij een jaarleverantie van 1 miljoen liter €54,61 per 100 liter. Daar komt voor duurzaamheid nog €0,55 bij, plus een nabetaling. De hoogte van de nabetaling heeft LDA niet bekendgemaakt.
Door mede de ingebruikname van de mozzarella-fabriek steeg de balans met ruim €50 miljoen tot €409 miljoen. Opmerkelijk is dat het bedrijf, ondanks de hoge melkprijs van vorig jaar, relatief weinig voorraad op de balans heeft staan (€80 miljoen). Voor dit jaar geeft de onderneming aan behoedzaam te willen opereren, omdat de markt sterk is veranderd. Ook neemt de concurrentie in de Belgische zuivel toe door de toetreding van nieuwe spelers.