FrieslandCampina verwacht dit hele jaar dubbele groeicijfers te kunnen noteren bij de afzet van premium kindervoeding in China. Dit heeft CEO Jan Derck van Karnebeek gezegd tijdens een bezoek aan genoemd land.
Van Karnebeek was er onder meer aanwezig op een congres van de China Dairy Industry Association (CDIA). Volgens hem is maakt de afzet van kindervoeding van FrieslandCampina er een bijzondere herstelfase door, zij het met name de meest hoogwaardige soort kindervoeding. Daar is ook in het halfjaarverslag van de onderneming iets over gemeld. In de eerste helft van dit jaar heeft FrieslandCampina met deze soort kindervoeding een dubbelcijferige afzetgroei genoteerd. Van Karnebeek denkt dat deze lijn ook de rest van het jaar kan worden vastgehouden, zo zei hij tegen China Daily. Wel wordt de concurrentie volgens hem geleidelijk heviger.
Post-Covid
FrieslandCampina wil de distributie van de premium kindervoeding naar meer steden uitrollen en verwacht daar nog een tijd mee door te kunnen gaan. Ook het einde van de coronabeperkingen geeft nieuwe mogelijkheden. Consumenten willen (weer) meer besteden en het geboortecijfer zal mogelijk beter op peil blijven. Het herstel van de kindervoedingafzet in China, zij het dan vooral in het hogere segment, is opmerkelijk. Eind 2021, begin 2022 leek FrieslandCampina de kindervoedingsdivisie nog te willen verkopen, net als veel andere bedrijven in die sector. Dat was nadat FrieslandCampina na een heel succesvolle periode rond 2013-2016 steeds minder ging verdienen met dit product in China. De schaal en marges in de huidige succesronde zijn nog onduidelijk.