De resultaten over het eerste halfjaar van 2023 zijn voor ForFarmers niet om over naar huis te schrijven: een pittige daling van de voerafzet en een forse winstval. Topman Pieter Wolleswinkel (links op de foto) heeft echter het volste vertrouwen in de nieuwe strategie die het beursgenoteerde voerconcern heeft doorgevoerd. 'We willen een leidende positie op de markt behouden met goed voer tegen een scherpe prijs.'
Je verlies nemen is wat ForFarmers in de eerste zes maanden van dit jaar heeft gedaan. Het voerconcern is de bezig de nieuwe strategie te implementeren. Daardoor worden alle kosten die daarmee samenhangen, inclusief een boekverlies op de aanstaande verkoop van de mengvoeractiviteiten in België, over de eerste helft van dit jaar al als incidentele last op de balans gezet. Voeg daarbij een stevige daling van de operationele winst (tot €4,4 miljoen) door een prijzenslag op een krimpende voermarkt en er rolt uiteindelijk een verlies van €12,8 miljoen uit de boekhouding. Met een scherp dalende koers op de Amsterdamse beurs in het eerste deel van de donderdagochtend onder meer tot gevolg.
Lokale teams versterken
Pieter Wolleswinkel, CEO van ForFarmers, heeft er het volste vertrouwen in dat de nieuwe strategie in de lopende tweede helft van het jaar haar vruchten gaat afwerpen voor het voerconcern. ForFarmers rekent de komende periode op een herstel van de resultaten. Markten veroveren en heroveren is daarbij het doel. "In lijn met onze nieuwe strategie hebben we onze lokale teams versterkt. Zij hebben nu een brede verantwoordelijkheid in de in- en verkoop van voeders gekregen en wij hopen dat zij zo sneller op de marktontwikkelingen kunnen anticiperen", legt Wolleswinkel uit. "Daardoor hebben wij bijvoorbeeld al dertig managementposities kunnen laten vervallen. We willen kort op de markt zitten en het beter doen dan onze concurrenten." In totaal heeft ForFarmers in de eerste helft van dit jaar 87 werknemers laten afvloeien.
Veehouders kijken daarbij steeds scherper naar de voerprijzen, zo signaleert Wolleswinkel. ForFarmers ziet dat ondernemers sneller dan voorheen schakelen in de voerstrategie naar gelang de koers van de opbrengstprijzen voor melk, varkens of kippen. "Zijn de opbrengstprijzen lager, dan past een veehouder ook zijn voersamenstelling aan om de kosten te drukken. Wij willen daarin nog meer met hem of haar meebuigen. De behoefte van de boer is leidend. Maar overall moeten we gewoon goed voer bieden tegen een scherpe prijs." Hoe scherp die prijs tot het einde van het jaar is welke beweging de voerprijs de komende periode gaat maken, wil en kan Wolleswinkel naar eigen zeggen niet aangeven. "De laatste jaren zitten de voerprijzen op relatief hoge niveaus. Nu zijn eiwitten nog steeds duur, terwijl de granen op de markt alle kanten opvliegen. Voorspellen wat de voerprijs gaat doen tot het einde van het jaar is onmogelijk. Wij bekijken het van maand tot maand."
Britse keuze voor plan B richting melkveehouderij
Voor ForFarmers zijn het afgelopen halfjaar de grootste klappen gevallen in de voerafzet. Zowel in Nederland, België, Duitsland, Polen als in het Verenigd Koninkrijk liep de verkopen aan varkensvoeders terug door een krimpende markt. Roeland Tjebbes (rechts op de foto), de CFO van ForFarmers, geeft als voorbeeld aan dat de Britse varkensstapel het afgelopen halfjaar met 10% is gekrompen. Toch is de voerafzet in het VK het minst gedaald ten opzichte van andere landen in de eerste zes maanden van dit jaar: met 1,5% tot bijna 1,16 miljoen ton. Hoewel ForFarmers afzet verloor in varkens en pluimvee, groeit de verkoop aan klanten in de melkveehouderij volgens Tjebbes sterk.
Na de mislukte fusie met 2Agriculture in het VK, is ForFarmers volgens Wolleswinkel daarom overgeschakeld naar plan B en dat is groei in de Britse melkveehouderij. "Daar kunnen we onze zeker versterken en met onze kennis en kunde meer klanten bedienen. Dat geeft vertrouwen." Minder fiducie in zelfstandige groei heeft Wolleswinkel in de Britse markt van varken- en pluimveevoer. Daar nemen integraties, waarbij slachterijen de regie voeren, de overhand op de markt. "De vrije markt waarin wij opereren wordt steeds kleiner. Daarom kijken we daar naar samenwerkingen met bedrijven om een vaste voerafzet te realiseren. Nu is dat nog te vroeg om daar verder op in te gaan."
Concurrentie snoept aandeel op varkensmarkt af
Het voervolume in Nederland en België is het afgelopen halfjaar met 6,3% gedaald tot een kleine 2,2 miljoen ton. Vooral in de varkenssector heeft ForFarmers afzet verloren door stoppers, maar ook doordat concurrenten klanten van het bedrijf hebben afgesnoept. Het volume in de melkveehouderij is volgens Tjebbes relatief stabiel gebleven, terwijl ook minder voer is verkocht aan pluimveebedrijven. Dit komt vooral door de welzijnsconcepten als 'Beter Leven' die in deze sector verder zijn doorgevoerd. "Dat raakt onze volumes, maar het resulteert wel in een betere vleeskuikensector", reageert topman Wolleswinkel. "Wij juichen deze ontwikkeling dan ook toe."
In Duitsland is ForFarmers goed gepositioneerd op de voermarkt voor leghennen, wat de daling aan voerafzet in de varkenshouderij voor een groot deel heeft gecompenseerd. Het voerconcern kijkt echter met veel plezier naar de ontwikkelingen in Polen. Niet alleen kon ForFarmers daar een goede groei realiseren in de verkoop van pluimveevoeders, maar ook nam het bedrijf recent in dat land het voerbedrijf Piast over. "Dat is een hele belangrijke stap voor ons in Polen, waar we erg blij mee zijn", aldus Wolleswinkel. "Zo kunnen we fabrieken straks specifiek voor één sector inrichten, wat de efficiëntie vergroot. Ook krijgen we zo een veel betere geografische spreiding in het land." De Poolse kartelwaakhond moet nog wel toestemming geven voor deze deal. Mocht die er komen, dan verwacht ForFarmers de transactie in het laatste kwartaal van dit jaar af te ronden.