Melkpoederproducent Ausnutria heeft vorig jaar een aanzienlijk slechter resultaat geboekt dan het jaar daarvoor. De winst kreeg een flinke knauw, terwijl ook de omzet onder druk stond. De oorzaak hiervan ligt met name in China waar minder baby's worden geboren.
De omzet daalt met bijna 10% tot €1,054 miljard. De nettowinst keldert met bijna 72% tot €29,3 miljoen. Het resultaat tapt duidelijk uit een ander vaatje na jaren waarbij de winst en omzet telkens toenamen.
Krimp in China
Als oorzaak wijst Ausnutria naar de belangrijkste afzetmarkt China, waar de geboortecijfers na een jarenlange toename nu onder druk staan. Dit drukt logischerwijs de afzetcijfers. Vooral de afzet van babymelkpoeder op basis van koemelk stagneerde. De afzet van geitenmelkpoeder via het merk Kabrita groeide wereldwijd wel wat. Naast tegenvallende afzet had Ausnutria op de Chinese markt te kampen met de naweeën van de coronapandemie, de opspelende inflatie en een ongunstige wisselkoers.
Ook de komende tijd voorziet Ausnutria tegenwind op de Chinese markt. Pas in 2025 wordt herstel verwacht. "Buiten China zien wij in Amerika, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië een aanzienlijke groei", aldus directeur en minderheidsaandeelhouder Bart van der Meer.
Yili
2022 was op meerdere fronten een bijzonder jaar voor Ausnutria. Zo werd in januari de deal met de Chinese zuivelproducent Yili afgerond die een belang nam van 60%. De samenwerking met Yili loopt naar eigen zeggen goed. "Yili is ook naar Westerse begrippen een indrukwekkende zuivelonderneming. Strak georganiseerd met aansprekende resultaten. In 2023 zullen we, nu China na de lockdowns weer open is, onze samenwerking verder intensiveren en ook buiten China onze internationale positie gaan uitbreiden", aldus Van der Meer. Ook maakte Ausnutria in oktober vorig jaar bekend de samenwerking met geitenkaasproducent Amalthea verder te gaan intensiveren, door middel van een 50% belang in de Amalthea-kaasfabriek in het Brabantse Rijen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.