Zuivelreus Fonterra heeft een prima eerste helft van het nieuwe boekjaar 2022/23 achter de rug, De winst steeg met 50% en er kan meer dividend worden betaald dan eerst verwacht. Vooral de bulk en foodservice deden het goed. De consumentenbusiness raakte in het rood.
Door slecht weer in februari verwacht Fonterra wel een iets lagere melkproductie vanuit Nieuw-Zeeland, maar dat blijft beperkt tot ongeveer 1%, zo is de prognose.
Ten opzichte van de eerste helft van boekjaar 2021/22 werd 1.994.000 ton product verkocht, wat 3,8% meer is. De omzet groeide tegelijkertijd met 22,7% naar NZ $13,25 miljard. De nettowinst steeg met 50% naar NZ $546 miljoen (€317 miljoen)
Klap voor Consumer-divisie
Het beste resultaat werd geboekt in de divisie Ingrediënts, waar de winst meer dan verdubbelde tot NZ $911 miljoen. In deze divisie zit ook de afzet van de basiszuivel. In de Foodservice werd een bijna verdubbeling van het resultaat geboekt, naar NZ $166 miljoen. De divisie Consumer kreeg evenwel een klap en zag het resultaat vallen van NZ $85 miljoen in de plus naar NZ$ 94 miljoen negatief.
Het tweede halfjaar ziet er iets moeilijker uit voor het bedrijf, maar er is voorzichtig optimisme over herstel van de afzetmarkt in China. Mede daarom is de prognose voor de dividenduitkering per aandeel met 5 cent per kilo vet en eiwit verhoogd naar 55 tot 75 dollarcent. Het interim-dividend staat op 33 cent, waarvan nu alvast 10 cent wordt uitgekeerd.
Australische tak blijft
Fonterra meldt verder dat de verkoop van de Chileense activiteiten bijna afgerond is, evenals die van het aandeel in de gezamenlijke onderneming met Nestlé in Brazilië. Van afstoten van de Australische activiteiten is geen sprake meer. Dit deel van het bedrijf blijft vast in handen van Fonterra.