Supermarktketen Albert Heijn wil een aantal nieuwe stappen zetten in het Beter Voor programma voor de deelnemende melkveehouders. De meest in het oog springende stap lijkt de verlenging van het aantal weidedagen van 120 naar 180.
Volgens Albert Heijn is dit een streefgemiddelde. Meer dagen in de wei past volgens de winkelketen bij het natuurlijke gedrag van de koe.
Daarnaast wil het werken aan versterken van de natuurinclusiviteit. Nu werkt zo'n 91% van de ongeveer 450 melkveehouderij-deelnemers natuurinclusief. Het doel is om dat naar 100% te brengen.
Nog een stap is het streven om de koeien gezond mobiel en ouder te laten worden. Samen met een groep melkveehouders gaat Albert Heijn het lopen van de koeien in de stal in de gaten houden en waar nodig verbeteren. Dit gebeurt met een uit Engeland overgenomen 'mobility score', waarbij het lopen van de koeien wordt beoordeeld. Op den duur zal dit via intelligente camera's (AI) worden beoordeeld. Ook een gezond uier is belangrijk voor het gezond ouder worden van de koe. Hiervoor wordt ook een programma, met als doel een meetbaar betere uiergezondheid en dus minder uitval.
Deze stappen wordt niet extra beloond. Voor de extra inspanningen betaalt Albert Heijn al jarenlang een extra vergoeding van vijf cent boven op de prijs van weidemelk, zo stelt het bedrijf. Volgens directeur Constantijn Ninck Blok is dat een premie die 100 procent van deze duurzaamheidsinvesteringen vergoedt.