De verkoop van de Duitse zuivelactiviteiten van FrieslandCampina aan Theo Müller mag doorgaan, zo heeft het Duitse Bundeskartellamt besloten. Daarvoor heeft Müller wel een aantal concessies moeten doen, zo wordt gemeld.
Zo heeft Müller beloofd om het merk Tuffi door te verkopen aan een derde partij. Het merk Landliebe moet in 'onwederroepelijke' licentie worden gegeven aan ook een ander bedrijf. Volgens het Bundeskartellambt is voor deze optie (met name het in licentie geven van een merk) gekozen, omdat ze wettelijk niet verder konden gaan.
Beperkingen in 3 segmenten
Reden om beperkingen toe te passen is dat Theo Müller anders een te dominante positie zou verwerven in drie segmenten van de Duitse markt voor verse zuivel. Het gaat om de markten voor rijst met melk toetjes, voor verse gemengde zuiveldranken en basis melkdranken. Het Bundeskartellamt heeft een ingewikkelde simulatie toegepast om de verwachte effecten in beeld te brengen en op grond daarvan een aanwijzing gegeven. Bij een overname van heel de Duitse zuivelbusiness van FrieslandCampina was Müller uitgekomen op meer dan 60% marktaandeel voor genoemde categorieën. Na toepassing van de tegemoetkomingen zakt het aandeel volgens verwachting tot onder de 40%. Dit is de grens waarboven wordt gesproken van een overheersende positie op de markt.
Sinds 2006 verliesgevend
FrieslandCampina is blij dat de verkoop nu definitief kan worden afgerond. Daarmee wordt afstand gedaan van drie fabrieken in Duitsland. De Duitse leden en hun melkproductie blijven bij de coöperatie. Müller kan wil tot maximaal een jaar een beroep doen op de melkaanvoer van FrieslandCampina. Een overnamebedrag wordt niet bekend gemaakt. CEO Hein Schumacher sprak erbij de presentatie van de jaarcijfers nog zijn tevredenheid over uit dat de Duitse activiteiten zijn verkocht. Volgens hem waren die al sinds 2006 verliesgevend.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.