Zuivelreus Arla ziet kans om na een lastig jaar toch een nabetaling uit te keren van €2,20 per 100 kilo. Dit komt bovenop een melkprijs van gemiddeld €52,00 per 100 kilo over heel het Noordwest-Europese werkgebied van de onderneming. Volgend jaar voorziet het een lagere melkprijs, maar weer betere resultaten.
Dit gaven CEO Peter Tuborgh en voorzitter Jan Tof Norgaard aan bij de presentatie van de jaarresultaten.
De melkprijs van Arla, zoals gepresenteerd, lijkt lager dan in Nederland wordt weergegeven, maar dat komt omdat Arla concernbreed rekent met lagere vet- en eiwitgehaltes dan in Nederland.
Van de nabetaling is een deel inmiddels uitgekeerd, in totaal 60 cent. In maart wordt naar verwachting de resterende €1,60 per 100 kilo vastgesteld en uitbetaald.
Iets lagere aanvoer
De totale omzet van Arla steeg van €11,2 miljard naar €13,8 miljard. De winstmarge daalde van 3,0% naar 2,8%. De totale melkaanvoer daalde met 100 miljoen kilo naar 13,5 miljard kilo. Deze daling kwam evenwel vanwege een lagere aanvoer van ledenmelk, maar vanwege een geringere bijkoop.
De leden kregen over het hele jaar een 'prestatieprijs uitbetaald van €55,10 per 100 kilo. Voor de nabetaling is een bedrag beschikbaar van €269 miljoen, wat neerkomt op €2,20 per 100 kilo.
Duurdere zuivel minder verkocht
In de afzetmarkt zag Arla dat het door de sterk gestegen zuivelprijzen te maken kreeg met dalende verkopen in de retail, waarbij consumenten ook de duurdere producten vaker lieten liggen. De slachtoffers daarvan waren de biologische zuivel en de producten onder (Arla-)merk. In plaats daarvan kochten consumenten vaker huismerkproducten. De biologische zuivelafzet werd volgens Tuborgh het hardst getroffen, omdat dit de duurste productcategorie is.
Overschot biomelk
het gevolg daarvan was dat er in met name Scandinavië een flink overschot is aan biomelk. In combinatie met de relatief sterker gestegen gangbare melkprijzen is daardoor een behoorlijke groep biologische melkveehouders weer gangbaar gaan produceren.
Tuborgh verzekerde evenwel dat Arla ondanks alles de grootste aanbieder van bio-zuivel is en blijft.
De keuze van consumenten voor goedkopere zuivel was vooral zichtbaar in Europa en vanaf de zomer vorig jaar. Nog een effect van sterk gestegen zuivelprijzen was dat andere divisies van Arla beter gingen presteren, met name die waar veel in bulkproducten wordt gehandeld en de ingrediëntentak.
Geen effect milieu-ambities op melkproductie
Op milieugebied heeft Arla grote ambities. Per 2030 wil het de CO2-uitstoot met 65% hebben teruggebracht ten opzichte van 2015. Komend najaar wordt daarom ook een aanvullend beloningssysteem gestart om melkveehouders nog emissie-armer te laten produceren. Het bedrijf als geheel ligt volgens Tuborgh evenwel goed op schema voor wat betreft emissiereductie. Hij verwacht dat het streven naar nul-emissie in 2050 ook geen negatief effect zal hebben op de melkaanvoer van ledenbedrijven, tenzij vanuit de politiek andere middelen ingezet gaan worden dan nu bekend zijn, stelde hij.