Hein Schumacher (51) maakt een droomoverstap. Van CEO van FrieslandCampina wordt hij CEO van Unilever, toevallig of niet een grote klant van de zuivelreus. Het is ook het bedrijf waar hij ooit begon en waar hij al commissaris was.
Bij deze overstap worden de gebruikelijke beleefdheden uitgewisseld. Sybren Attema, voorzitter van FrieslandCampina, looft hem om zijn prestaties bij het zuivelbedrijf en zegt hem met spijt te zien vertrekken. Voorzitter van de raad van commissarissen van Unilever Nils Andersen zegt blij te zijn dat ze na een wereldwijde zoektocht zo'n grote vis aan de haak hebben geslagen; terwijl hij nota bene al in de raad van commissarissen zat. Schumacher zelf doet ook een duit in het zakje. In een brief aan de leden van coöperatie FrieslandCampina blikt hij terug op de voorbije jaren, vertelt dat hij niet altijd gemakkelijk is geweest, dat hij het een eer vond bij het bedrijf te werken, maar dat FrieslandCampina er nu toch sterker voorstaat.
FrieslandCampina sterker, of niet?
Over dat laatste verschillen de meningen. Als zuivelbedrijf heeft FrieslandCampina de laatste jaren een stevige jas uitgedaan, zeker ten opzichte van andere bedrijven. In Europa ten opzichte van met name Arla, in Nederland ten opzichte van kleinere concurrenten. In de voorbije jaren zijn er ook honderden, vooral grotere ledenbedrijven, bij de coöperatie vertrokken. Daarbij is - in een tijd dat er volop wordt gevochten om de grondstof - een belangrijk deel van de melkplas verloren. Ook is de garantieprijs niet meer zo toonaangevend als in de eerste jarenvan FrieslandCampina en zijn afzetmarkten verloren. Dat laatste deels onvermijdelijk, zoals met kindervoeding in China en mede door de veranderde status van doorvoerhaven Hongkong. De winstgevendheid is ook niet meer wat die was.
Herprofilering
Verder is er volop gereorganiseerd, zoals Schumacher ook in zijn afscheidsbrief aangeeft. Daarbij heeft hij met name in het laatste jaar sterk ingezet op een herprofilering van FrieslandCampina als voedingsbedrijf in plaats van als zuivelbedrijf. Het management mag er enthousiast over zijn, de leden zien dit met gemengde gevoelens gebeuren. Schumacher was toch aangesteld om de ledenmelk tot maximale waarde te brengen en daar zijn creativiteit en ondernemingszin op los te laten?
Ingewikkelde relatie
Met de leden heeft Schumacher altijd een ingewikkelde relatie gehad. Veel boeren zagen hem niet als een van hen. Te veel manager, te 'corporate' en te weinig zuivel- en landbouwman. Zijn mediaoptredens op tv en in landelijke bladen vielen bijna nooit goed bij de boeren. Niet overal zal zijn vertrek dus worden betreurd. Schumacher kon de goede toon niet vinden. Vooral waar het ging over milieu en duurzaamheid. Het verhaal gaat dat het hem daarom ook sinds het aantreden van Attema vorig jaar was afgeraden om nog verdere mediauitspraken te doen. De laatste maanden was Schumacher ook nauwelijks meer zichtbaar als topman. Als voorzitter van brancheorganisatie NZO liet hij zich bovendien steeds meer vervangen door de vicevoorzitter.
Concurrentiegevoelig?
Schumacher stapt nu over, maar de band met FrieslandCampina zal blijven. Unilever is namelijk een van de belangrijkste klanten van FrieslandCampina. Daar kan nog wel eens een lastig dingetje zitten, want Schumacher kent de kosten, marges en andere gevoelige data van FrieslandCampina op zijn duimpje. De vraag is of daar bij de overstap nog vragen over zijn gesteld of afspraken over zijn gemaakt. Als Schumacher naar Albert Heijn was gegaan, was dat zeker ook een punt van aandacht geweest.
Met de overstap gaat Schumacher er niet alleen qua status op vooruit, maar ook qua salaris. Vertrekkend topman Alan Jope neemt volgens de berichten zo'n €5 miljoen per jaar mee naar huis, Schumacher moest het bij FrieslandCampina doen met een 'schamele' €2 miljoen.