Nederland moet het hele afbouwpakket voor de derogatie doorvoeren, dat in september 2022 is afgesproken, anders kan Nederland geen gebruik maken van de afbouwvoorwaarden.
Dit heeft de Europese Commissie duidelijk gemaakt in een brief aan minister Piet Adema (LNV). Een woordvoerder van de Commissie heeft dit vrijdag bevestigd.
Doordat de Commissie de zaken zo op scherp heeft gesteld, moest Adema donderdagavond versneld uit Berlijn terugkomen en de kwestie in het kabinet bespreken. De minister heeft de Tweede Kamer in december ingelicht over zijn voornemens, zoals een iets kalmere doorvoering van de bufferstroken en de teelt van vanggewassen.
Sinkevicius drukt op waterkwaliteit
De Kamer was dus op de hoogte, maar commissaris Sinkevicius blijkt het hard te willen spelen, met name omdat ze wil dat Nederland meer doet om de waterkwaliteit te verbeteren. Dit laatste punt weegt volgens een woordvoerder erg zwaar. Adema wil hier de Tweede Kamer hier later op de dag nog nader over informeren. Mogelijk volgt ook nog nadere afstemming met de Commissie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10902578/brussel-zet-derogatie-op-scherp-voor-nederland]Brussel zet derogatie op scherp voor Nederland[/url]
Dus minder koeienstront per ha per 1 maart 2023. Koeienstront in grote hoeveelheden vervuilt grond en water, dat hoeft niet in twijfel te worden getrokken. Goede zaak, dan komt er ook meer stikstofruimte vrij. Terwijl boeren met 100 melkkoeien door de goede melkprijzen vorig jaar zo'n 180.000 euro extra omzet hebben gehad, kunnen ze ook wel wat extra betalen voor het wegwerken van de koeienstront. 16 Jaar heeft de EU boeren gunsten verleend. Door het CDA is nieuw beleid achterwege gebleven. Notabene, nu eist Randstedeling V/d Tak compensatie voor de extra kosten. Het moet niet gekker worden bij de LTO, een club van subsidieverslaafden.