Het percentage melkveebedrijven met weidegang is in 2021 gestegen naar 84% van het totaal, zo blijkt uit een analyse van Duurzame Zuivelketen. Per saldo gaat het om iets meer dan 300 bedrijven. Weidegang draagt bij aan een positief imago van de melkveesector. Ook kan meer weidegang helpen bij het halen van doelstellingen op gebied van ammoniakreductie en grondgebondenheid.
Dit aldus een analyse van de Duurzame Zuivelketen. Het voor 2030 geformuleerde doel is dat minimaal 81,2% van de bedrijven (gebaseerd op nulmeting in 2012) een vorm van weidegang toepast. Dit doel is in 2021 voor het vierde jaar op rij gerealiseerd.
In 2018 paste 82% van de bedrijven een vorm van weidegang toe, in 2019 83,0%, in 2020 83,7% en in 2021 nam dit verder toe tot 84,0%.
De Stichting Weidegang ziet er op toe dat deze data goed worden gecontroleerd. De groei van het aantal bedrijven met weidegang voltrekt zich tegen de achtergrond van een dalend aantal melkveebedrijven in totaal.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10901849/animo-voor-weidegang-blijft-jaar-op-jaar-toenemen]Animo voor weidegang blijft jaar op jaar toenemen[/url]