Danone heeft in de eerste helft van dit jaar een sterkere omzetgroei geboekt dan verwacht. Dit is mede te danken aan de verbeterde afzetcijfers van babymelkpoeder in China, waar ook FrieslandCampina van profiteert. De winstgevendheid van het Franse zuivelconcern staat wel wat onder druk. Dit als gevolg van toegenomen kosten.
De omzet steeg in de afgelopen 6 maanden met 12,6% tot €13,3 miljard, mede dankzij enkele overnames. Zonder deze overnames steeg de omzet met 7,7%. Daarmee presteert Danone beter dan analisten hadden verwacht. Onder de streep pluste de nettowinst met 5,1% tot €1,05 miljard. Door toegenomen kosten daalde de winstmarge wel met een procentpunt tot 12,1%, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Op vrijwel alle markten waar het Franse voedingsconcern actief is, tonen de resultaten verbetering. De pas aangetreden CEO Antoine de Saint-Affrique spreekt dan ook van een sterk eerste half jaar. Dit ondanks de onzekere marktomstandigheden, doelend op de oorlog in Oekraïne en de hoge inflatiecijfers. Door de oorlog besloot Danone te stoppen met het investeren in Rusland, maar het blijft daar wel zuivel verkopen.
Omzetgroei op alle markten
In Noord-Amerika steeg de omzet met 8,9%, dankzij koffiemelk, yoghurt en vegetarische zuivelproducten. In de VS profiteerde Danone van het tekort van melkpoeder wat daar de afgelopen maanden speelde. De omzetgroei in Europa steeg tot zo'n 5% door verbeterde afzet van water en babymelkpoeder. Dit laatste stuwt ook de omzet in China (inclusief Noord-Azië en Oceanië) met 3,3%. Ook FrieslandCampina merkte dit vorige week bij de presentatie van de halfjaarcijfers op dat de afzet van babymelkpoeder beter gaat dan verwacht.
Op basis van de goede resultaten in de eerste helft heeft de top van Danone de omzetverwachting voor heel 2022 naar boven toe bijgesteld. Er wordt nu uitgegaan van een omzetgroei van 5 á 6% met een winstmarge boven de 12%. De beurskoers van Danone toont dit jaar een schommelend verloop en beweegt in een brede bandbreedte tussen €50 en €60. In april liet de beurskoers een snelle stijging zien toen de Franse concurrent Lactalis plots interesse toonden in enkele businessunits. De directie van Danone gaf toen aan niet open te staan voor een vijandige overname, waarna de waarde weer terugzakte.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.