De Duitse consumentenactiviteiten van FrieslandCampina gaan over naar Unternehmensgruppe Theo Müller, zo meldt de Nederlandse zuivelcoöperatie. De Duitse tak was niet bepaald een cash cow voor FrieslandCampina.
Met de deal gaan de Duitse consumentenactiviteiten inclusief drie productielocaties in Heilbronn, Keulen en Schefflenz over naar Müller. Merken als Landliebe, Tuffi, Puddis, Mondelice en diverse huismerken worden tevens afgestoten. FrieslandCampina blijft zelf de internationale merken als Chocomel, Frico en Valess zelf vermarkten in Duitsland. Ook zal het bedrijf zijn Professional-business in Duitsland voortzetten.
Daarnaast blijft FrieslandCampina ook aanwezig met Kievit in Lippstadt en met DFE Pharma in Goch en Nörten-Hardenberg. De zuivelcoöperatie blijft de melk van de Duitse leden zelf collecteren.
Resultaten verbeterd
Lang heen vielen de resultaten in Duitsland zwaar tegen, maar naar eigen zeggen zijn deze de laatste jaren verbeterd. Toch denkt FrieslandCampina dat een verkoop de beste optie is. Roel van Neerbos, president van FrieslandCampina Food & Beverage, denkt dat Müller een nieuwe geschikte eigenaar is voor de Duitse consumentenactiviteiten die in staat zal zijn om synergievoordelen verder te ontwikkelen.
FrieslandCampina wil geen mededelingen doen over de financiële details. De ledenraad moet overigens nog wel instemmen met de transactie, de stemming hiervoor vindt plaats op 20 juni. Naar verwachting is de deal eind dit jaar volledig afgerond.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.