De Duitse zuivelindustrie worstelt met de eis om gentech-vrij veevoer te blijven gebruiken. Sinds het begin van de Oekraine-oorlog zijn de prijzen voor dit voer omhoog geschoten en volgens velen onbetaalbaar geworden. Nu dreigt niet gentech-vrije melk in verpakkingen met Vlog-zegel te gaan.
Voorzitter Franz-Josef Holzenkamp van het Deutsche Raiffaisen Verband (DRV) ziet veel Duitse zuivelbedrijven met deze problematiek worstelen, stelt hij. Daarom dringt hij nogmaals aan op versoepeling van de eisen, wat het Verband Lebensmittel ohn Gentechnik (Vlog) weigert.
Vlog-pauze DMK
Het DRV wil daarom in navolging van coöperatie Bayern MEG dat verpakkingen worden aangepast, zodat consumenten niet voor de gek worden gehouden. Het Noordduitse DMK stelt de leden in de gelegenheid een Vlog-pauze in te lassen. Die kan per eerste van de maand ingaan en moet wel tijdig worden aangekondigd. Dan kan de ophaalroute ook op tijd worden aangepast. Vlog- en niet-Vlog-melk moeten in gescheiden stromen worden opgehaald en verwerkt. Hoe DMK dan toch aan alle contractuele verplichtingen wil voldoen voor het leveren van Vlog-gecertificeerd product, vertelt het niet. DMK heeft naar eigen zeggen wel de grootste plas Vlog-gerecertificeerde melk van heel Duitsland.
Verzet van Vlog-verband
Het Vlog blijft zich verzetten tegen versoepelingen van eisen of aanpassing van verpakkingen. Het verbond is het eens met de kritische landbouworganisatie AbL, die stelt dat er genoeg gentech-vrij raapzaad beschikbaar is, zelfs in Duitsland, mits er een nette prijs voor wordt betaald. De organisatie Donau-soja, die telers in Zuid-Oost Europa vertegenwoordigt, zegt dat er ook genoeg geschikte Europese soja is, mits er maar voor betaald wordt.
Toeslagen vaak niet verhoogd
Mogelijk wringt daar de schoen, want veel zuivelbedrijven hebben de Vlog-vergoeding voor melkveehouders nog niet aangepast, ondanks het duurdere veevoer. In Duitsland heeft bij de grote verwerkers vrijwel alleen Arla een hogere toeslag doorgevoerd. In Nederland zijn nog geen signalen naar buiten gekomen dat zuivelbedrijven een tekort aan Vlog-gecertificeerde melk hebben.
De Duitse supermarkten hebben zich opmerkelijk genoeg nog amper geroerd in het hele Vlog-debat.