De zuivelhandelaren Hoogwegt en Numidia, de qua grootte nummers 1 en 3 in de sector, hebben het vorig jaar iets moeilijker gehad dan in 2020. Bij de één daalde de omzet, bij de ander steeg die, maar beide rapporteerden een lager resultaat.
Hoogwegt boekte vorig jaar een omzet van €2,7 miljard. Dat is €89 miljoen minder dan één jaar eerder. Het nettoresultaat liep terug van €26,8 miljoen tot €19,8 miljoen. Numidia noteerde een omzet van krap €894 miljoen, wat bijna €178 miljoen meer is dan het jaar daarvoor. Al zag de zuivelhandelaar de winst na aftrek van belastingen dalen tot €3,5 miljoen. Dat was één jaar eerder nog €8,2 miljoen. Het bedrijfsresultaat daalde overigens ook, net als bij Hoogwegt.
Waarom het moeizamer ging, wordt niet uitgelegd in de jaarverslagen. Wel wordt verwezen naar de logistieke problemen en volatiele, onvoorspelbare markten. Beide bedrijven verkopen het grootste deel van hun producten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Hoogwegt zag de omzet voor deze regio met een kleine €200 miljoen dalen, tot €1,5 miljard. Numidia wist de verkopen naar die regio's met een kleine €140 miljoen te verhogen, tot €592 miljoen. Van en naar Azië en Amerika wisten beide partijen de verkopen te verhogen.
Bean Protein Company
Numidia is nagenoeg exclusief in de zuivel actief, terwijl Hoogwegt met het dochterbedrijf 'Meelunie' ook actief is op de markt voor plantaardige grondstoffen. Samen met een Deense partij heeft Hoogwegt geïnvesteerd in 'Bean Protein Company'. Die partij wint hoogwaardige eiwitten volgens een geheel nieuw procédé uit Fava-bonen (tuinbonen). Hoogwegt hoopt zo een graantje mee te pikken van de snelgroeiende markt voor plantaardige ingrediënten.