Engro Foods, het Pakistaanse dochterbedrijf van FrieslandCampina, heeft een goed eerste kwartaal gehad. Het bedrijf draaide ruim 20% meer omzet van in dezelfde periode vorig jaar en zag de winst gerekend in rupee's nog meer stijgen. In euro's uitgedrukt is het een ander verhaal.
De aanhoudende daling van de roepiekoers maakte veel van de geboekte vooruitgang ongedaan. De Pakistaandse roepie is een van 's werelds slechtst presterende muntsoorten en verloor vorig jaar alleen al zo'n 12% van de waarde. Tussen augustus 2018 en eind vorig jaar daalde de munt zelfs met 30,5% in waarde.
FrieslandCampina Engro Pakistan Limited (FCEPL), zoals het bedrijf voluit heet, wist door flink te snijden in de kosten en het op de markt brengen van een reeks nieuwe producten toch goed te presteren. In euro's uitgedrukt bedroeg de omzet over het eerste kwartaal zo'n €69 miljoen, terwijl de winst €3,3 miljoen bedroeg. De grootste divisie, die van zuivel en dranken, maakt 63 miljoen omzet, de ijs-divisie bijna €6 miljoen. Deze laatste loot aan het bedrijf boekte wel de snelste groei.