De voedselinflatie in Canada bedroeg in maart 8,7% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De voedselinflatie ligt daarmee hoger dan de algehele inflatie in het Noord-Amerikaanse land die afgelopen maand 6,7% bedroeg. De snel gestegen zuivelprijzen zijn de grootste aanjager van de voedselinflatie.
Zoals in zoveel landen ontsnapt ook Canada niet aan de geldontwaarding. In tegenstelling tot Nederland ligt de voedselinflatie in Canada hoger dan de algehele inflatie en dat is opvallend. De algehele inflatie weegt uiteraard zwaarder mee in het bestedingspatroon van consumenten, maar volgens de Bank of Canada is het psychologische effect van de voedselinflatie groter. Dit komt namelijk elke week terug.
Vooral de snel opgelopen zuivelprijzen in supermarkten jagen de voedselinflatie aan. De boterprijs spring er met een prijsstijging van 16% bovenuit, maar ook de kaasprijzen zijn in een jaar tijd met 10% gestegen. Dergelijke prijsstijgingen zijn sinds 1983 niet meer voorgekomen. Naast zuivel is zijn ook de vleesprijzen met 10% tot 15% gestegen, de grootste stijging sinds begin jaren '90.
Supermarkten zien winsten stijgen
Consumenten zien de voedselprijzen met argusogen aan, temeer omdat de drie grootste supermarktketens (Loblaw, Sobeys Parent Empire en Metro) in het land tijdens hun laatste kwartaalrapportages hogere winsten rapporteerden, waarover analisten zich bovendien verbaasden. De grootgrutters zeggen dat de baten worden gestuwd door andere aspecten dan de gestegen voedselprijzen. De hogere voedselprijzen zijn volgens de supermarkten een gevolg van de gestegen prijzen, aan het begin van de keten.