FrieslandCampina

Analyse melk

Kan FrieslandCampina met lagere instap leden winnen?

21 April 2022 - Klaas van der Horst - 2 reacties

FrieslandCampina wil weer aantrekkelijker worden voor nieuwe toetreders, zo maakte de nieuwe coöperatievoorzitter Siebren Attema bekend bij de start van de jongste serie ledenbijeenkomsten. Daarom moet de financiële barricade die de deur nu nog barricadeert, sterk worden verlaagd.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

In plaats van €15,00 per 100 kilo entree-geld moet er straks nog maar €5,00 worden gevraagd, vindt het bestuur. De €8,00 per 100 kilo voor de aanschaf van leveringsrechten blijft overeind. Dat is nog niet alles. Ook degenen die met een premie van de Dutch Milk Foundation (DMF) naar een concurrent zijn overgestapt, zijn weer welkom. De precieze voorwaarden waaronder dat kan, zijn overigens nog niet helder en kunnen nog veel discussie geven.

Per saldo €13,00 per 100 kilo inleg om bij een coöperatie te mogen aanschuiven, is ondertussen nog steeds niet weinig. En dan moet ook nog worden voldaan aan de wel iets bovengemiddelde eisen van FrieslandCampina. Toch komt het toeschietelijker over dan de oude set voorwaarden. FrieslandCampina doet aardig wat concessies, kan je zeggen.

NGO-beïnvloed
De vraag is wel of FrieslandCampina daarmee ook weer aantrekkelijk wordt voor melkveehouders. Een aspirant-lid kijkt ook naar de uitbetaling van FrieslandCampina ten opzichte van andere zuivelbedrijven of hij zich herkent in de NGO-beïnvloede koers die de onderneming vaart, of het klikt met de organisatie en hij of zij zich voldoende gezien en gehoord voelt. Gezien de maatschappelijke discussies van de laatste jaren rond stikstof, mest, klimaat en NGO's is het voorstelbaar dat ook hier nog het een en ander moet worden opgeklaard.

Veranderde status onderneming
FrieslandCampina is nog steeds een toonaangevend, sterk en groot zuivelbedrijf, maar de wereld is veranderd en het profiel van de coöperatie en de onderneming zijn niet meer zoals die tien of acht jaar geleden was. Toen stond lid zijn van FrieslandCampina vrijwel gelijk aan gegarandeerd bovengemiddeld betaald krijgen, zekerheid van resultaat en het gevoel hebben van op de eerste rang zitten.

Dat is allemaal een beetje gesleten. Ondertussen hebben concurrenten ook niet stil gezeten. Ze kunnen net zo'n melkprijs betalen en kunnen veehouders net zo'n goed clubgevoel geven. Ook aan dynamiek ontbreekt het bij hen niet. Bovendien hebben ze vaak eerder onderkend dan FrieslandCampina dat melk geen last is, maar toch echt een lust, en van strategisch belang.

Dat in aanmerking nemend, heeft FrieslandCampina waarschijnlijk meer nodig om groepen leden weer voor zich te winnen. Het signaal van het bestuur dat het weer vechten wil om de melk, is daarbij van grote psychologische waarde.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden