Henny Swinkels was totaal verrast dat hij deze week tijdens de Algemene Vergadering de COV-erepenning in ontvangst mocht nemen. Daarmee heeft hij een primeur te pakken. Swinkels is een begrip in de kalversector, maar ook voor agrarisch Nederland geen onbekende. Intussen heeft hij een stap terug gedaan bij Van Drie Group. Voor de kalversector ziet hij kansen, al is de maatschappelijke acceptatie wel een aandachtspunt. "Dat gaat niet met de hakken in het zand."
De COV-erepenning is in het leven geroepen voor personen die zich buitengewoon verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse roodvleessector. Dat klinkt als een mooie waardering?
"Je mag niet trots zijn op jezelf, maar ik zie dit inderdaad als een mooie waardering. Ik was volledig verrast, kan ik je zeggen. Een donderslag bij heldere hemel. Ik ben een kwart eeuw bestuurlijk actief geweest binnen de COV en heb mij al die tijd volop ingezet in het belang van de verschillende vleessectoren. Deze beloning is een mooie waardering voor de arbeid in al die jaren. Ik blik terug op een prachtige tijd."
Intussen heeft een stapje terug gedaan bij Van Drie Group. Hoe gaat het eigenlijk met u?
"Het gaat prima, ik voel mij goed. Ik ben overigens nog steeds aan de Van Drie Group verbonden, maar dan meer als adviseur aan het familiebedrijf. Daarom heb ik formeel nog geen afscheid van de kalversector willen nemen. Daarnaast doe ik nog een aantal commissariaten. Met sommigen daarvan ga ik door, andere functies bouw ik soms af. Intussen ben ik 72 en dat moet je accepteren. Ik heb bovendien altijd gezegd dat je boven de 70 moet oppassen om je met strategie bezig te houden. Zodoende focus ik mij nu vooral op dingen die afstaan van de dagdagelijkse business. Ook houd ik mij nu vooral bezig op terreinen waarop ik mij nooit begeven heb. Groene energie bijvoorbeeld. Dit is een groot maatschappelijk vraagstuk voor de komende decennia. Voor agrarische ondernemers ligt hier een kans voor een tweede verdienmodel. Ik ben pasgeleden benaderd voor een Amerikaanse patenthouder op gebied van energie om hier op de Europese markt een adviserende rol in te spelen. Een mooie uitdaging tijdens mijn tweede jeugd, haha."
U staat dus nu wat meer op afstand van de kalversector. Wat signaleert u in die sector?
"De afgelopen decennia is flink geïnvesteerd in ketensamenwerking en dat pakt zich nu uit. Aan de andere kant moet de sector wel scherp blijven. De innovatie op gebied van ammoniak- en stikstofreductie kan soms wat sneller. De afgelopen decennia heeft de kalversector een enorme transitie ondergaan, dat zal de komende decennia niet anders zijn."
Henny Swinkels
Waar moeten we dan aan denken?
"Nu ligt de uitdaging vooral op gebied van maatschappelijke acceptatie. De kunst van de sector is het aanpassen aan de maatschappij, dat gaat niet met de hakken in het zand. Ook het borgen van voedselveiligheid is en blijft cruciaal, hier staat het Nederlandse kalfsvlees bekend om. Daarbij is het verdienmodel voor de boer een aandachtspunt. In dat licht zie ik een kans in marktconcepten, samen met de retail. Het aantal bedrijven in Nederland zal de komende jaren slinken. Of het aantal kalveren ook slinkt, is afhankelijk van het succes van de ketenconcepten."
Behoorlijk veel kalverhouders laten zich uitkopen door de overheid voor stikstofruimte, onder meer op de Veluwe. Snapt u dat?
"Ja, dat snap ik wel. Als de natuur extra bescherming verlangt, is dat op zich een goede ontwikkeling. Voor ondernemers die door willen met hun bedrijf is het wel zaak dat zij elders daarvoor ook daadwerkelijk de ruimte krijgen. De Veluwe is nu nog het bolwerk van de kalverhouderij, ik verwacht dat de productie zich de komende jaren meer in clusters over Nederland gaat verspreiden."
Wat zou u een blijvende boer, tot slot, mee willen geven?
"Focus je op kwaliteit in plaats van kwantiteit. De tijd van de laagste kostprijs middels schaalvoordeel ligt achter ons. Er is een groeiende bereidwilligheid van consumenten om voor kwaliteitsproducten te betalen. Dit duurdere vlees zal misschien niet alle dagen gegeten worden, maar wel bij speciale gelegenheden. Dit geldt overigens niet alleen voor kalfsvlees, maar ook voor andere agrarische sectoren. Daarbij moet de sectorbreed nagedacht worden over zaken als verpakkingsmateriaal. Het aantal slagers in Europa loopt terug en daarmee groeit het belang van verpakkingsmateriaal. Plastic is echter niet het verpakkingsmateriaal van de toekomst. Sceptisch ben ik niet. De Nederlandse kalversector staat wereldwijd al bekend om de hoge kwaliteitsstandaarden en heeft daardoor toekomst, daar ben ik van overtuigd."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10897833/er-is-zeker-toekomst-voor-nederlandse-kalversector]'Er is zeker toekomst voor Nederlandse kalversector'[/url]