Milcobel

Nieuws Milcobel

Milcobel heeft zichzelf 'indrukwekkend verbeterd'

30 Maart 2022 - Klaas van der Horst

Milcobel heeft vorig jaar een omzet gerealiseerd van €1,14 miljard en een nettowinst behaald van €10,7 miljoen. Deze prestaties kwamen volgens de onderneming bovenop de hogere melkprijs en coöperatieve bijdrage die aan de leden-melkveehouders zijn uitbetaald. De onderneming is er trots op.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Over 2020 werd een omzet van €1,235 miljard behaald en werd een verlies geboekt van €21 miljoen. De betere uitkomsten over 2021 zijn het resultaat van een 'indrukwekkend verbeteringstraject',  zo meldt Milcobel. Aan de basis ervan liggen de Feniks-strategie, een strak doorgevoerde bedrijfstransformatie, en het Compass-besparingsplan. 

57% bovenop laatste melkprijs 2020
De ingezette aanpassingen resulteerden in 2021 in een stijging van de standaard melkprijs met €15,5 per 100 liter, ofwel +57% ten opzichte van december 2020 (€27,00 per 100 liter). Dat is meer dan de gemiddelde melkprijsstijging op de Belgische markt, die volgens de Belgische zuivelkoepel +37% bedroeg, maar Milcobel had ook iets in te halen. Naast de hogere melkprijs was er een nabetaling van €0,90 per 100 liter geleverde melk en wordt voorgesteld om 4% dividend uit te keren. Dit laatste moet nog wel worden goedgekeurd door de algemene ledenvergadering later dit jaar

Sterker eigen vermogen
De nettowinst wordt gebruikt om het eigen vermogen te versterken. De solvabiliteit steeg van 25,5% in 2020 naar 28% in 2021. De nettoschuld daalde met €40 miljoen. Dat gebeurde bovenop een al gerealiseerde daling van €26 miljoen in 2020. Dat resulteert in een recordlage leverage ratio van 2,8, zo stelt Milcobel. Wel sloot de onderneming in het voorjaar van 2021 een nieuwe financiering af van €166 miljoen en met een looptijd van vijf jaar, met een consortium van vier banken.

Lagere aanvoer drukt omzet
Vergeleken met 2020 daalde de omzet van Milcobel wel met 7,7%. Dat komt door het stoppen van de verlieslatende melkproductie activiteiten in Schoten en het sluiten van de fabriek. Ook lagere ijsverkopen door slecht weer en de lagere melkaanvoer speelden een rol. Alle business units realiseerden een sterk verbeterde rentabiliteit. De €40 miljoen omzet van kaasrasper Kaasbrik, die eind juni 2021 werd overgenomen, is voor de helft meegenomen in het resultaat.

De strategische verschuiving naar producten met meer toegevoegde waarde en hogere valorisatie resulteerde in 10% meer toegevoegde waarde van producten.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden