DOC Kaas is ondertussen alweer ruim vijf jaar gefuseerd met het Duitse DMK. Guus Mensink, sinds mei vorig jaar voorzitter van de coöperatie, geloofde in de voordelen van de fusie. Dat het ledenaantal bij de coöperatie weer groeit, verbaast hem dan ook niet. "Bij DOC Kaas zijn we praktisch ingesteld en streven naar een zo hoog mogelijke melkprijs. Dat is het inkomen van onze leden. En ja, als vegan-zuivel daar een bijdrage aan levert, dan kun je daar toch niet op tegen zijn?"
Wie is Guus Mensink? |
De 40-jarige Guus Mensink heeft samen met zijn broer een melkveebedrijf met 240 koeien en bijbehorend jongvee in Dedemsvaart (Overijssel). Mensink studeerde bedrijfskunde aan de agrarische hogeschool in Dronten om vervolgens in Wageningen nog een master bedrijfs- en consumentenwetenschappen te behalen. Hij volgde bewust economische studies, omdat hij volgens zijn broer het boerenvak thuis wel kon leren. Je zou Mensink kunnen omschrijven als een coöperatieboer in hart en nieren. Hij is ook lid van Agrifirm en CRV. |
Je bent intussen alweer bijna een jaar voorzitter. Wat is eigenlijk je leiderschapsstijl?
"Poeh, dat is best een lastige vraag. Ik praat in die zin niet zo graag over mijzelf, maar ik durf wel te stellen dat ik makkelijk benaderbaar ben. Zowel voor onze leden als voor DMK, waar de coöperatie sinds de fusie 10% van de aandelen van bezit. Omdat ik al een aantal jaar vicevoorzitter was, wist ik hoe de hazen lopen. Ook bij DMK. En kenden veel leden mij ook al. Dat is een pré. Toen ik benaderd werd om voorzitter te worden, hoefde ik daar niet heel lang over na te denken. Het voorzitterschap brengt tevens zitting in de Raad van Commissarissen van DMK GmbH met zich mee en is daardoor best een behoorlijk aanslag op de agenda, maar je krijgt er veel voor terug. Het bestuursvoorzitterschap is al met al een prachtige uitdaging."
DOC Kaas staat verhoudingsgewijs niet zo vaak in de publiciteit. Hoe zou je de identiteit binnen de coöperatie willen omschrijven?
"Als open, eerlijk en transparant met korte lijnen. Dat zijn kernwaarden binnen onze coöperatie en die streven wij na. Ons doel is een optimale valorisatie en daarmee een concurrerende en stabiele melkprijs. En afnamezekerheid is vanzelfsprekend. Binnen DMK wordt veel verantwoordelijkheid gevoeld om de melk zo goed mogelijk te verwaarden. Wij hebben nu circa 650 leden en de coöperatie is best een hechte club. Dus ja, toen een aantal leden besloot te vertrekken, deed dat pijn."
Guus Mensink
Dan moet het vast goed hebben gedaan dat zich vorig jaar tientallen nieuwe leden hebben gemeld, waaronder een grote toestroom vanuit FrieslandCampina?
"Laat ik het zo zeggen: wij staan terecht weer in de belangstelling. Zo is onze melkprijs concurrerend. Op dit moment ben ik daarover tevreden, al streven we altijd naar beter. Dat is ook hard nodig om de snel stijgende kosten te kunnen opvangen. Ook de één staat tot één-verhouding tussen de vet en eiwitprijzen wordt gewaardeerd, merk ik. Verder is onze ledentoeslag van €0,58 per 100 kilo melk - die gedurende een periode van tien jaar geleidelijk opgebouwd mag worden - behapbaar om in te stappen. Inleg van vermogen voorafgaand aan melklevering aan DOC Kaas is niet nodig. Daartegenover staat trouwens een rentevergoeding van 4%, dat is niet verkeerd in deze tijden. Dat melkveehouders bij ons aankloppen om lid te worden, is uiteraard een mooie waardering en een bevestiging dat we weer goed op de kaart staan. De aanwas kwam overigens bij verschillende zuivelondernemingen vandaan. Hoewel wij in tegenstelling tot andere zuivelbedrijven niet heel actief werven, zijn nieuwe leden hartelijk welkom. Ons doel is om te groeien."
DOC-leden konden vorig jaar weer op een behoorlijke nabetaling rekenen. Dat helpt vast om bij melkveehouders in the picture te komen?
"Een hoge nabetaling is bij ons geen doel op zich. DMK heeft een winstdoelstelling van €25 miljoen voor het kunnen doen van investeringen. Als de winst daaroverheen gaat, vloeit dat terug naar onze leden. Dat is het mooie van een coöperatie ten opzichte van een particuliere zuivelonderneming. Bij voorkeur vloeit de winst terug via de maandelijkse voorschotprijs. Afgelopen najaar liep de zuivelmarkt echter zo snel op, dat er financiële ruimte ontstond om een nabetaling te doen. We kozen ervoor om in december alvast €0,43 per 100 kilo uit te keren om daarmee de leden van de coöperatie tegemoet te komen in hun liquiditeitsbehoefte. Wat dat betreft zijn we een praktische coöperatie. Daar kwam in januari nog een bedrag van €0,54 per 100 kilo bij als restant, waarmee de totale nabetaling over 2021 uitkomt op €0,97 per 100 kilo melk."
Hoe zou je DMK willen omschrijven, als Duitse degelijkheid…
"Ja, maar DMK is meer dan 'gründlichkeit' – zoals de Duitsers het zeggen – alleen. Het is ook een innovatief en vooruitstrevend bedrijf. Om deel te kunnen nemen aan de groeimarkt voor babyvoeding heeft de DMK Group geïnvesteerd in een eigen babyvoedingsfabriek in Strückhausen. En heeft het de merken Alete en Milasan overgenomen. De productiecapaciteit van de fabriek in Nordhackstedt is verdubbeld naar 70.000 ton mozzarella die we deels in loonwerk voor Arla Foods produceren. En met de overname van DVN in Hoogeveen stimuleert DMK de uitbreiding van de wei-activiteiten in Europese en Aziatische groeimarkten. De wei wordt verwerkt tot hoogwaardige ingrediënten voor onder meer sportvoeding. DMK richt zich met name op de Europese markt. Exporteren naar bijvoorbeeld Azië gebeurt wel, maar dat is niet per se de hoofdmoot. DMK heeft overigens ook twee kaasmakerijen voor speciaalkazen in Rusland, maar die verwerken enkel Russische melk. Verder produceert DMK ook ingrediënten en diervoeders. Dochteronderneming Norlac GmbH produceert onder meer Normi-kalvermelkproducten. Daarmee is DMK nog de enige coöperatieve partij die kalvermelkpoeder aanbiedt."
Vegan zuivel is in opkomst, ook DMK pakt daar flink mee uit. Is dit voor jullie leden geen gevoelig punt?
"Voor mij persoonlijk is dat geen gevoelig punt en voor veel van onze leden ook niet. Tijdens onze rayonvergadering is daar één verhelderende vraag over gesteld, veel leden zien de toegevoegde waarde in. Vegan zuivel is een markt in opkomst in Noordwest-Europa. Het concurreert niet met gewone zuivel, omdat dit een andere doelgroep aanspreekt. Wij proberen daarop in te spelen door van sommige producten ook een veganistische variant aan te bieden. Uiteindelijk komt dat het bedrijfsresultaat ten goede en daarvan profiteren onze leden vervolgens middels een hogere melkprijs. Daar kun je niet op tegen zijn, lijkt mij. Wel wil ik benadrukken dat zuivel de hoofdmoot blijft, nu en in de toekomst. We zijn en blijven een zuivelcoöperatie."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.