FrieslandCampina en Arla hebben beiden hun jaarverslag over het voorgaande jaar gepubliceerd. Arla lijkt het, qua omzet en winst, iets beter te hebben gedaan dan FrieslandCampina. Die laatste heeft op het eerste gezicht een iets hogere melkprijs betaald. Hoe zit dat precies?
FrieslandCampina verslaat concullega Arla als het gaat om de omzet nog steeds: FrieslandCampina behaalde het afgelopen jaar een omzet van €11,5 miljard, waar de omzet van Arla stokte op €11,2 miljard. Bovendien behaalde zuivelcoöperatie FrieslandCampina die hogere omzet nog altijd bij een veel kleiner aantal kilo's melk. Arla haalde vorig jaar bijna 3 miljard kilo meer melk op bij de eigen leden.
Opvallend is dat de omzet van Arla het afgelopen jaar wel harder groeide dan de omzet van FrieslandCampina (+5,2% versus 3,2%). Qua winst doet Arla het beter, zeker als het gaat om de nettowinst.
De grote coöperatieve zuivelaars lijken in een aantal opzichten op elkaar, maar zitten toch deels op andere markten. Zo behaalde Arla vorig jaar 60% van de omzet in Europa en 19% daarbuiten. Verder kwam 7% van de omzet uit de 'ingrediënten'-business en 15% uit de bulkproducten. Bij coöperatie FrieslandCampina is 53% van de omzet behaald in de Europese Unie, 32% in Azië en Oceanië en 11% in Afrika en het Midden-Oosten. FrieslandCampina is meer exportgericht, vanuit een kleinere basis (Nederland en een deel van Duitsland). Arla heeft leden in zes Europese landen.
Ledenverlies speelt niet alleen in Nederland
Beide bedrijven verloren afgelopen jaar overigens flink wat leden. Arla zag het ledental met 450 stuks teruglopen naar 8.945 leden, FrieslandCampina verloor 536 leden-melkveehouders en telde aan het eind van het jaar 10.564 leden. Het ledenaantal daalde door zowel bedrijfsbeëindiging als door het vertrek naar andere afnemers. Dat laatste speelde sterker bij FrieslandCampina dan bij Arla.
De overblijvende leden produceerden vorig jaar gemiddeld wel meer melk. Bij FrieslandCampina ging het bedrijfsgemiddelde, volgens het jaarverslag, omhoog van 907.000 kilo naar 922.000 kilo. Bij Arla steeg het gemiddelde van 1,34 miljoen kilo naar 1,4 miljoen kilo. Daarbij stijgt de melkproductie per bedrijf bij Arla harder dan bij FrieslandCampina.
Melkprijs Arla lijkt slechter dan die is
Bij zuivelcoöperatie FrieslandCampina beurden de leden-melkveehouders vorig jaar op het eerste gezicht wel een iets hogere contante melkprijs dan hun collega's bij Arla. Maar de gepubliceerde prijzen zijn niet helemaal te vergelijken. Ieder hanteert namelijk eigen vet- en eiwitgehaltes, waarmee de Arla-prijs slechter lijkt dan die is.
FrieslandCampina zag het totale eigen vermogen licht dalen van 40,4% naar 40,1%, maar wist wel het zogenoemde 'weerstandsvermogen' te versterken van 15,6% naar 17%. Arla heeft, anders dan FrieslandCampina, een eenduidiger eigen vermogen en wist dit te versterken van 35% naar 37% van het balanstotaal.
Beide hebben flink wat 'goodwill' staan
Beide bedrijven hebben ook een behoorlijk bedrag aan 'goodwill' op de balans staan. Dit vertegenwoordigt een immateriële waarden, gebonden aan bijvoorbeeld merken of deelactiviteiten. De waarde daarvan kan soms flink schommelen en moet ook regelmatig worden geherwaardeerd, bijvoorbeeld bij verkoop van activiteiten.
Zou FrieslandCampina de Friso kindervoedingsactiviteiten verkopen, dan moet een deel van de goodwill opnieuw worden bekijken en moet wellicht ook een deel van de verkoopopbrengst worden verrekend. Op dit moment heeft FrieslandCampina ruim €1 miljard aan goodwill in de boeken staan. Daarvan heeft ruim 33% te maken met kindervoedingsactiviteiten. Arla heeft voor ruim €700 miljoen in de boeken staan, met name in verband met Britse merkenoperaties.