Shutterstock

Achtergrond Eiwitten

Weipoeder ziet groeiend gat tussen vraag en aanbod

15 Februari 2022 - Kimberly Bakker

Er is een groeiende vraag naar voedingsmiddelen die met eiwitten zijn verrijkt. Dat ingespeeld wordt op deze vraag is zichtbaar in het retailschap. Jumbo heeft inmiddels al ruim honderd met proteïne verrijkte producten in het schap liggen. Tegelijkertijd neemt de melkaanvoer in Nederland en omringende landen af. En dus ontstaat er een gat tussen vraag en aanbod.

Dit artikel lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De meeste proteïne in voedingsmiddelen is afkomstig van melkwei, een bijproduct van de productie van kaas uit melk. En dat is meteen waar de schoen wringt als het gaat om het aanbod van bijvoorbeeld weipoeder: de melkproductie in Nederland én omringende landen neemt namelijk af. Nederlandse melkveehouders produceerden over de maand december ongeveer 1,1 miljard kilo, een daling van 4% in vergelijking tot dezelfde maand één jaar eerder. Afgelopen jaar lag de totale melkproductie in ons land op 13,5 miljard kilo. Dat is 2,6% minder dan het jaar hiervoor.

Maar zoals beschreven is deze trend niet alleen in Nederland zichtbaar, de melkproductie daalt wereldwijd. Zo werd in Nieuw-Zeeland in de laatste maand van het afgelopen jaar 5% minder melk geproduceerd, tot zo'n 2,6 miljard kilo. Dat is het laagste niveau in negen jaar tijd. En ook de Duitse melkveehouders lopen zo'n 3% achter op 2020. Onder meer het dalende aantal melkkoeien, de slechte kwaliteit van ruwvoer, de hoge prijzen voor krachtvoer, energie en kunstmest en een gebrek aan personeel liggen ten grondslag aan de dalende melkaanvoer.

Tegelijkertijd steeg de verkoop van eiwitproducten (exclusief de traditionele proteïneshakes) fors. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van XXL Nutrition, een van 's lands grootste webshops in sportvoeding en -supplementen. Het bedrijf zag afgelopen jaar een verkoopstijging van bijna 20%. "Afgelopen maanden heeft die groei verder doorgezet. En we verwachten dat de groeicyclus voorlopig nog niet voorbij is", aldus marketing manager Jordy Holthuijsen.

Prijzen pieken op recordniveaus
De explosieve stijging van de vraag wereldwijd, in combinatie met het steeds beperktere aanbod, zorgt ervoor dat de prijzen van onder meer weipoeder door het dak zijn gegaan. De ZuivelNL-notering voor weipoeder komt in week 5 uit op €1.320 per ton en de DCA-notering staat in diezelfde week op €1.365 per ton, het record uit 2007 is zodoende verbroken. Het is daarnaast respectievelijk zo'n 8% en 6% hoger dan aan het begin van het jaar. Eén jaar geleden stond de ZuivelNL-notering op €910 per ton en de DCA-notering op €930 per ton.

Aangezien er voorlopig geen ommekeer wordt verwacht in de markt, ziet een bedrijf als XXL Nutrition zich genoodzaakt om de consumentenprijzen te verhogen. Dat doet het dit jaar met maar liefst 15%. Volgens het bedrijf is het zelfs nog maar de vraag of het daarbij blijft. Overigens is het niet het enige voedingsmiddelenbedrijf die deze stap neemt. Ook partijen als Ahold Delhaize, Unilever en Nestlé moeten de consumentenprijzen verhogen om de kostenstijgingen te compenseren.  

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden