Zuivelreus Arla zag de omzet vorig jaar met 5,6% stijgen tot €11,2 miljard (was €10,6 miljard). Dit vooral door hogere verkoopprijzen en een volumegedreven omzetgroei bij strategische merken. De uitbetaalde melkprijs steeg van €36,50 naar €39,70 per 100 kilo. De nabetaling is vastgesteld op €1,60 per 100 kilo.
Voorzitter Jan Toft Nørgaard en CEO Peter Tuborgh spraken hun tevredenheid uit over de bereikte resultaten, maar maakten tegelijk ook duidelijk wat voor een uitdagend jaar 2021 was. Tuborgh noemde met name de enorme volatiliteit in de markten - volgens hem zonder precedent - maar ook de situatie met de zuivelproductie. "In de zeventien jaar dat ik hier een leidinggevende functie heb, heb ik niet eerder meegemaakt dat eigenlijk wereldwijd, de melkproductie vlak of dalend was."
Slag om de arm over 2022
Over 2022 wil Arla dan ook eigenlijk geen heel duidelijke uitspraken doen. Voorlopig wordt ingezet om een vrij vlakke ontwikkeling van omzet en rendement, maar de onderneming houdt een flinke slag om de arm, omdat er zo veel onzeker is. Tuborgh houdt rekening met verder stijgende prijzen voor zuivelgrondstoffen, maar voorziet ook stevige onderhandelingen met onder meer het grootwinkelbedrijf. Ook zal sprake zijn van vraaguitval. Daar tegenover staat dat de mondiale melkproductie misschien ook voor langere tijd zal achterblijven. De grote vraag is dus waar het nieuwe evenwicht zal komen te liggen, zo gaven hij en coöperatievoorzitter Nørgaard aan.
In het voorbij jaar betaalde Arla naar eigen zeggen een concurrerende melkprijs, die met 23% steeg ten opzichte van 2020. De kosten voor de leden stegen echter ook heel hard.
Groeivertraging merkproducten
De afzet van merkproducten en andere consumentenzuivel bleef gestaag stijgen, maar had wel te maken met groeivertraging. Arla International deed het relatief iets beter, maar de sterkste resultaten werden bereikt bij de ingrediëntendivisie en de verkoop van basisgrondstoffen, wat in lijn was met de marktontwikkelingen.
Arla Europe verhoogde zijn omzet tot €6.621 miljoen (was €6.413 miljoen) en bleef marktaandeel winnen in de meeste Europese markten dankzij een sterk assortiment merkproducten. Het marktaandeel groeide met 0,3% in vergelijking met vorig jaar. De divisie realiseerde een totale volumegroei voor merkproducten van 2,3%, waarbij het licentiemerk Starbucks zelfs met bijna 40% groeide.
Arla's Europese foodservice-activiteiten zorgden voor een volumegedreven omzetgroei van 7,8% voor merkproducten. Arla International realiseerde een volumegedreven omzetgroei voor merkproducten van 9,15, onder meer dankzij hogere prijzen.
Vooral verdiend aan ingrediënten en bulk
Arla International vergrootte de omzet van €1.975 miljoen in 2020 naar €2.101 miljoen. Om de groeiplannen voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika te ondersteunen, breidde Arla zijn productiecapaciteit voor smeltkazen, Starbucks on the go en Puck kookroom en sauzen in de fabrieken in Bahrein en Saoedi-Arabië.
Bij Arla Foods Ingredients steeg de waarde van de ingrediëntenbusiness met 14,5% en realiseerde het bedrijf een omzetstijging tot €794 miljoen (was €716 miljoen). De verkopen aan de internationale voedingsindustrie stegen van €1.541 miljoen naar €1.686 miljoen, ondanks een lager verkoopvolume.
Extra verdiensten naar de leden
Onderliggend versterkte Arla wel de financiële positie. Het vermogen is goed. Eventuele hogere dan verwachte resultaten in de komende jaren gaan allereerst naar de leden, niet naar het bedrijf. "We kunnen het hebben (om dat te doen)," zei CEO Peter Tuborgh.