Het Zweedse Oatly moet een reclamecampagne terugtrekken waarin wordt gesteld dat stoppen met melk drinken goed is voor de planeet. Ook mag het bedrijf niet meer zeggen dat het gebruik van haverdrank 73% minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan melk.
De Britse reclamewaakhond Advertising Standards Agency (ASA) stelt dat Oatley uitspraken doet zonder daarvoor degelijk bewijs aan te leveren. De uitingen van Oatly zijn te vaag, te breed en te algemeen en daarmee misleidend, aldus de Britse Reclame Code Commissie.
In reclames op ondermeer Twitter en Facebook vertelde de Zweedse voedselproducent bijvoorbeeld dat 'vlees en zuivel meer CO2 uitstoten dan alle vliegtuigen, treinen, auto's en boten bij elkaar'.
Ook werd gesteld dat volgens klimaatexperts 'het stoppen met zuivel en vlees in ons dieet de grootste eenmalige verandering is die we kunnen maken om het klimaat te beïnvloeden'. Dit soort uitingen riepen veel verontwaardigde reacties op en leidden tot 109 officiële klanten bij de ASA.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.