De Zwitserse kaasmaker Emmi heeft een beter dan verwacht 2021 achter de rug. De omzet steeg met €200 miljoen dankzij een beter resultaat over vrijwel de gehele linie. Alleen de omzet in Zwitserland daalde, terwijl er ook problemen waren met de afzet van geitenmelkpoeders in Nederland.
Dit meldt het bedrijf bij de publicatie van de voorlopige jaarcijfers. in totaal werd voor €3.768 miljoen aan product verkocht, tegen €3.706 miljoen in 2020. Zwitserland is met een omzet van een kleine €1,6 miljard nog altijd de grootste markt voor Emmi, ook al krimpt die. De nog altijd snelgroeiende divisie Americas volgt daar vlak achter, met een omzet van ruim €1,4 miljard.
Herstel en tegenvaller in Nederland
Europa volgt als derde onderdeel, met een omzet van €638 miljoen. Hier werd, net als bij de divisie Americas, goede omzetgroei geboekt. Dat gebeurde ook bij de productie en afzet van verse geitenkaas door de Bettinehoeve. Daar trad herstel op na de eerste fase van de coronapandemie. Met de afzet van geitenmelkpoeder en concentraten, deels ook vanuit hetzelfde bedrijf, liep het een stuk minder goed. Volgens Emmi beïnvloedden 'uitdagingen bij de overzee-logistiek' de resultaten daar negatief. Het herstel bij de versproducten overtrof gelukkig voor Emmi de negatieve resultaten bij de poederafzet.
De meeste groei behaalde Emmi bij het kleine bedrijfonderdeel Global Trade. Daar steeg de omzet met 11,5% naar €117 miljoen, met name dankzij extra omzet in bulkproducten.