Het management van FrieslandCampina trekt een bedrag van €54 miljoen uit om het weer ontstane overschot aan ledenobligaties vrij op te kopen. Daarmee maakt de onderneming schoon schip op de interne markt voorafgaand aan het van kracht worden van een nieuw regime per 1 januari 2022.
Vanaf die datum moeten leden zelf de onbalans op de interne markt voor ledenobligaties vrij wegwerken. Dat heet de 'coöperatieve oplossing'. Als er een overschot is van meer dan €30 miljoen aan ledenobligaties vrij, wordt in eerste instantie voor €25 miljoen opgekocht door de leden. De kosten gelijk worden verdeeld over de geleverde melkvolumes van alle leden. Bij een eventuele volgende opkoop binnen hetzelfde boekjaar doen leden mee voor het deel van het melkvolume waar geen uitgestelde betaling voor open staat. in totaal kan maximaal drie keer voor €25 miljoen worden opgekocht in een periode van twee achtereenvolgende jaren.
Vergrijzing zorgt voor overaanbod obligaties
FrieslandCampina kent al sinds het ontstaan van het fusiebedrijf een interne markt voor ledenobligaties vrij. De laatste jaren overtrof door vergrijzing het aanbod van vrijkomende obligaties de vraag steeds meer. Aanvankelijk was dit niet zo'n probleem. FrieslandCampina heeft een kredietfaciliteit van €50 miljoen bij de Rabobank. De grens daarvan kwam evenwel steeds meer in zicht. Een oplossing was dus nodig en de handel overeind te houden.
Schumacher tegen opkoop
In eerste instantie sprak CEO Hein Schumacher zich uit tegen opkoop van overtollige obligaties door de onderneming zelf. In februari 2020 gebeurde het toch een eerste keer. Toen haalde de onderneming voor €30 miljoen aan obligaties uit de markt. Ditmaal is het dus de tweede en ook laatste keer. Zonder deze zet was wellicht direct volgend jaar al een coöperatieve oplossing nodig geweest.
Voortaan is het aan de leden zelf om eventuele stuwmeren aan ledenobligaties-vrij weg te werken. Een goed lopende werking van de handel in de ledenobligaties vrij wordt mede gemonitord door de Stichting Toezicht Ledenobligaties vrij FrieslandCampina, met daarin 2 managers van FrieslandCampina en Sandra Addink (foto) als ledenbestuurder.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.