Steeds meer partijen mengen zich in de strijd om het Nederlandse weiderund. Als voorlopig laatste partij meldt zich ook VanDrie-dochter Ameco aan, met ook een premie van 10 cent per kilo vlees bovenop de gewone marktprijs. Deze premie lijkt een must om de aanvoer te blijven behouden.
Geen van de grotere runderslachters en andere bedrijven in de vleesketen wil de slag om het weidevlees en de noodzakelijke aanvoer van slachtvee verliezen.
Volgens gegevens van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) worden jaarlijks tussen de 520.000 en 580.000 runderen geslacht. Het grootste deel daarvan komt in aanmerking voor het predikaat weiderund, ongezien ruim 80% van de Nederlandse melkveehouders weidegang toepast.
Eerder mengden de combinaties DOC Kaas - Gosschalk, A-ware - Albert Heijn en FrieslandCampina - Verheijen - Jumbo zich in de strijd om het Nederlandse weiderundvlees. FrieslandCampina biedt, net als Ameco, een extra toeslag aan van 10 cent per kilo vlees. A-ware noemt geen meerprijs, terwijl van DOC Kaas ook geen meerprijs bekend is.
Een groot deel van het weiderundvlees komt als gehakt in de winkel terecht. Voor het duurdere en luxere rundvlees worden vaak nog andere herkomsten gebruikt, al is rosé-vlees ook een optie.
De prijzen voor rundvlees zijn het laatste jaar sterk aangetrokken. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten.
De gemiddelde vleesprijs voor koeienvlees in Europa wijkt dit jaar ook in positieve zin sterk af ten opzichte van de vorige jaren.