Een kwart van de biologische kalveren groeit op tot biologische melkkoe. De rest komt hoofdzakelijk terecht in de traditionele kalverhouderij. Dit wringt bij biologische melkveehouders. De Groene Weg wil hier verandering in brengen door een keten van biologisch rundvlees op te zetten.
Allard Bakker, topman van biologisch vleesconcern De Groene Weg, vertelt in vakblad De Kalverhouder dat het tij keert. "Het wringt bij biologische melkveehouders dat ze netjes hun werk doen, maar dat het kalf dat van hun bedrijf gaat niet op een biologische manier gehouden wordt. Met de huidige politieke en maatschappelijke discussie over de kalverhouderij komt dit weer duidelijker naar voren. Daarom gaan we dit nu oppakken."
In Nederland worden jaarlijks ongeveer 30 tot 40.000 biologische kalveren geboren, waarvan 25 % op het melkveebedrijf blijft. Van de stiertjes die worden verkocht gaat 90 % naar de reguliere kalverhouderij. De overige 10 % gaat voornamelijk naar Ecofields, waar biologische kalveren worden gehouden.
Zuivelketen is groter
Bakker: "We hebben de filosofie dat de zuivelketen meer is dan het produceren van melk op de boerderij, vervolgens hier kaas of andere producten van maken en deze te verkopen in de supermarkt. De zuivelketen is groter en vlees is hier ook een onderdeel van. We willen dat de zuivelketen meebetaalt. Dus dat de melk van de biologische melkveehouder één tot twee cent meer opbrengt als de stierkalveren op een biologische wijze worden grootgebracht."
De Groene Weg ziet ook mogelijkheden voor kalverhouders om biologisch kalfsvlees te produceren. Dat betekent wel dat de dieren buiten moeten lopen en in stal op stro staan. Ook treedt vanaf 1 januari 2022 een nieuwe Europese biologische verordening in werking, waarin is vastgelegd dat op stal gehouden biologische vleesvee over een uitloop naar buiten moet beschikken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.