FrieslandCampina boert eindelijk vooruit in Pakistan. Dochteronderneming Engro Pakistan zag de omzet in de eerste 9 maanden van dit jaar met 19% stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze tussentijdse resultaten laten zien dat FrieslandCampina de zaken in het Aziatische land beter op de rit heeft.
In de periode januari tot en met september kwam de omzet uit op 38,7 miljard Pakistaanse roepi. Dit komt omgerekend met de actuele wisselkoersen neer op een slordige €190 miljoen. Naar eigen zeggen komt de omzetgroei door het aanboren van nieuwe kanalen en het investeren in merken op de Pakistaanse markt. Uitdagingen zijn er ook in de vorm van hoge grondstofkosten en valutaschommelingen.
Marge fors hoger
De brutomarge steeg in de eerste 3 kwartalen met 403 procentpunten. Concrete winstcijfers worden daarbij niet genoemd. De toename lijkt veel, maar is enigszins geflatteerd. In 2019 boekte de Pakistaanse dochteronderneming een schamele winst van omgerend zo'n €1 miljoen.
Op het hoofdkantoor in Amersfoort zal de directie van FrieslandCampina ongetwijfeld tevreden naar de aantrekkende omzetgroei kijken. In 2016 verwierf het zuivelconcern een meerderheidsbelang van 51% in Engro, maar in de eerste jaren na de overname vielen de resultaten ronduit tegen. In 2019 leed FrieslandCampina op de Pakistaanse markt nog verlies van €5,7 miljoen. Door scherper op de kosten te letten, is de weg naar boven ingezet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.