Danone heeft haar omzet over het derde kwartaal met 3,8% zien toenemen, deze kwam daarmee uit op €6,16 miljard. Hoewel dit enkele tienden van procenten hoger was dan analisten vooraf hadden voorzien, valt de groei een stuk lager uit dan over het tweede kwartaal.
De omzetgroei had een brede basis. In Europa en Noord Amerika dikte de omzet 3,8% aan, voornamelijk gedreven door verkopen van de zuivel- en plantaardige divisie en het herstel van de verkoop van water in Europa. In de rest van de wereld groeide de omzet 3,7%. De omzetgroei was voornamelijk gebaseerd op hogere verkoopprijzen van producten, de volumes daalden met 0,8%. Gecorrigeerd voor wisselkoersen groeide de omzet 5,8%.
Volumes kleiner
Hoewel de omzet dus opliep waren de verkochte volumes wat lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit werd vooral veroorzaakt door dalende verkoop van 'specialized products'. Deze tak waarin op maat gemaakte specialiteiten worden geproduceerd, gericht op zowel kinderen als volwassenen, zag het verkoop volume zo'n 5% teruglopen. Daarbij spreekt het bedrijf echter wel van recent verbeterde prestaties in de verkopen van haar babymelkpoeders in China. De takken 'essential dairy & plant-based' (waaronder ook de zuivel producten vallen) en 'waters' zagen de volumes wel licht toenemen. Vooral in Europa werd daarvan meer product verkocht.
In de toelichting op de cijfers over het derde kwartaal noemde CFO Juergen Esser de resultaten solide. Hij waarschuwde wel voor de kostenstijgingen die op dit moment in de hele keten optreden. Het heeft de focus van het bedrijf op het verder verbeteren van de productiviteit en een juiste prijsvorming echter vergroot aldus Esser. Hierdoor handhaaft het bedrijf haar eerdere verwachtingen over de in 2021 te behalen resultaten. De operationele marges liggen daarmee op een vergelijkbaar niveau als in 2020.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.